© G.F.

VOLVO XC60 D4 Mooi & mondain

De tweede generatie van de XC60 staat voor een forse uitdaging: de bestseller van het merk opvolgen. Dat lukt dankzij een flinke portie dynamisme en een legertje rijhulpjes.

De Volvo XC60 zag het licht in 2008 en is altijd populair geweest. In een SUV-segment dat onvermoeibaar blijft groeien en waar de duurdere modellen een flink marktaandeel wegkapen, speelt de nieuwe lichting perfect in op de vraag. Haar twee troeven? Dynamisme en veiligheid.

Keurig afgewerkt

De XC60 vertrekt van dezelfde structuur als de XC90, maar zijn platform is logisch genoeg compacter gemaakt. Het is 26 cm korter maar toch nog 4 cm langer en 1 cm breder dan dat van zijn voorganger. Echt veel verandert er dus niet, de binnenruimte is nog altijd meer dan voldoende en ook achterin krijgen de benen alle ruimte. De bank achterin is, net als de autostoelen vooraan, comfortabel en omhullend, maar biedt de derde passagier in het midden niet echt veel plaats. Probleempje: de achterportieren zijn aan de smalle kant, wat het in- en uitstappen bemoeilijkt. Het volume van de koffer ligt in de middenmoot, met 505 liter in de minimale configuratie en tot 1.432 liter met de vloer plat.

Voor het overige is er nagedacht over de XC60. Hij is goed van opbergvakken voorzien en heeft een heuse premium afwerking. Onze complimenten voor de Sensus-interface en zijn staande tablet. Alles werkt vlot en er is geen gebrek aan functies: wifiverbinding, bluetooth, Android Auto en Apple Car Play (? 300), plus een aantal apps zoals Spotify (online muziek), Here Maps (online navigatie), TuneIn en Stitcher (internetradio). Ook leuk: je hebt geen aparte simkaart nodig, want alle diensten gebruiken de 4G van je smartphone.

De motoren zijn die van de XC90 en zullen in de toekomst worden aangevuld met meer redelijke diesels zoals de D3 traction van 150 pk. Voorlopig blijft het dieselaanbod beperkt tot een D4 (190 pk) of een D5 (235 pk) met vierwielaandrijving en automaat. De 190 pk en 400 Nm van de D4 zijn al ruim voldoende. Kracht genoeg, maar de geluidsisolatie laat te wensen over, ook al is ze beter dan die van de XC90. Wij vonden vooral de rijgeluiden hinderlijk, maar dat had misschien te maken met de sportbanden op ons testmodel.

Veiligheidskampioen

De automaat van de nieuwe Volvo XC60 werkt intelligenter dan vroeger, schakelt zachter en reageert beter, maar kan nog altijd niet tippen aan die van BMW of Audi. Wat het chassis betreft, is de stalen vering aan de harde kant. De pneumatische versie is soepeler en dus aan te bevelen. De wegligging voelt modern aan, zelfs met een massa van meer dan twee ton. De vinnige voorwielaandrijving doet haar werk zoals het hoort en verdient een applausje, net als de vele rijhulpjes – automatisch remmen en een autonomie van niveau 2, die onder meer de auto bijstuurt als dat nodig is. Deze SUV is dan ook de kampioen van de actieve veiligheid. Vanaf ?49.250.

ARNAUD DELLICOUR

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content