Eutonie helpt om opnieuw voeling te krijgen met uw lichaam. Uw tastzin speelt daarbij een sleutelrol. Door bewuster te worden van wat u via uw lichaam voelt, ervaart u ook welke onnodige spanning zich heeft opgehoopt. Eutonie leert die spanning los te laten, soepeler te bewegen, en wordt ingezet bij stress- en pijnklachten, burn-out, vermoeidheid, onrust, psychisch letsel, maar werkt ook preventief. Lenigheid of conditie is niet vereist, wel tijd en aandacht. Ik volg een oefensessie bij eutoniepedagoge Katrien J...

Eutonie helpt om opnieuw voeling te krijgen met uw lichaam. Uw tastzin speelt daarbij een sleutelrol. Door bewuster te worden van wat u via uw lichaam voelt, ervaart u ook welke onnodige spanning zich heeft opgehoopt. Eutonie leert die spanning los te laten, soepeler te bewegen, en wordt ingezet bij stress- en pijnklachten, burn-out, vermoeidheid, onrust, psychisch letsel, maar werkt ook preventief. Lenigheid of conditie is niet vereist, wel tijd en aandacht. Ik volg een oefensessie bij eutoniepedagoge Katrien Janssen.1 Ik sta rechtop op kousenvoeten. Voel ik me eerder licht dan wel zwaar? Zwaar. Ik denk niet dat ik onbewust gespannen ben (later blijkt het tegendeel). Ik krijg een tennisbal om mijn voetzolen te 'wekken'. Ik laat het balletje traag onder mijn voetzool heen en weer bewegen zodat elk plekje de aanraking met de bal voelt. Waar leidt dit naartoe, vraag ik me af? Naar nergens. Eutonie is niet doel- of prestatiegericht. Het is bewust voelen. Er bestaan geen foute gewaarwordingen, want die zijn individueel erg verschillend. Wanneer Katrien me vraagt of ik een verschil voel tussen mijn gewekte en mijn andere voetzool, merk ik dat de gewekte voet veel gevoeliger is.2 Ik ga zorgvuldig uitgestrekt op een matje liggen om mijn raakvlakken met de grond te vergroten. Ik probeer aandachtig te voelen waar mijn lichaam de grond beroert en krijg de opdracht om telkens op één raakvlak in te zoomen: de schouders, het bekken, de hielen.3 Gelijkaardige oefeningen volgen, zoals de knie traag buigen en weer uitstrekken. De oefeningen zijn geen doel op zich. Ze ondersteunen het opnieuw leren voelen.4 Daarna zijn hoofd en schouders aan de beurt. Hier merkt Katrien enige spanning. Ze strijkt traag met haar hand van mijn schouders tot mijn handpalmen. Alle weefsels worden even aangeraakt, mijn ingedommelde tastzin lijkt ontwaakt. Schouders en bovenarmen voelen relaxt zonder dat er een massage aan te pas kwam.5 Als afsluiter volgt een iets gevorderde variant: voelen én terugvoelen. Terwijl ik met mijn hand over mijn arm wrijf, moet ik ook met mijn arm mijn vingertoppen proberen te voelen. Dat ligt lastiger.Niettemin verlaat ik de oefenmat met het gevoel dat mijn lichaam vol minuscule voelsprieten staat. Ontspannen stap ik buiten. Het effect houdt helaas niet lang aan. Eén sessie volstaat niet om deze vaardigheid in de vingers te krijgen. Leren voelen lijkt banaal maar vergt veel tijd en aandacht.Groepscursus: €8 tot €10 per uur, individuele sessie €30 tot €50 per uur. 20-23 juni: speciale 50-plus cursus in Massembre. Info: www.eutonie.beKari Van Hoorick