Vlucht vertraagd, schade vergoed

Wie moet wachten omdat zijn vlucht vertraagd is, kan afhankelijk van de afstand vaak aanspraak maken op een schadevergoeding.

Al moet je vertraagde vlucht natuurlijk aan een aantal voorwaarden voldoen omtrent plaats en tijd. Zo geldt de Europese verordening die over dit probleem gaat enkel voor vluchten van Europese luchtvaartmaatschappijen die vanuit en naar een Europese luchthaven vliegen. Als je met een niet-Europese maatschappij vliegt, geldt ze alleen voor vluchten die vanuit een Europese luchthaven vertrekken, maar niet voor vluchten die daar aankomen. Vlieg je dus met een Amerikaanse maatschappij naar New York, dan geldt de verordening enkel voor de heenvlucht.

Je hebt recht op een vergoeding als je vlucht minstens drie uur te laat op haar bestemming aankomt. Moet je minder dan drie uur wachten, dan heb je in bepaalde gevallen wel recht op maaltijden, een verfrissing of communicatiefaciliteiten, afhankelijk van de wachttijd. Let op! Dit geldt alleen bij een onaangekondigde vertraging. Een luchtvaartmaatschappij heeft immers het recht om tot zeven dagen voor het vertrek de vluchturen te wijzigen.

Overmacht?

De luchtvaartmaatschappij heeft één reden om een schadevergoeding te weigeren: bij overmacht, wanneer de vertraging buiten de schuld van de maatschappij valt. Dat is bijvoorbeeld het geval bij stakingen, politieke onrust of extreme weersomstandigheden. Maar is een technisch defect overmacht? Het Europese Hof van Justitie bevestigde in een arrest dat een technisch probleem geen geval van overmacht is als dit het gevolg is van een slecht onderhoud van het vliegtuig, maar wel in geval van een fabricagefout, sabotage of terrorisme. Een maatschappij kan een technisch defect dus niet zomaar als een geval van overmacht aanvoeren.

Hoe?

Denk je dat je recht hebt op een schadevergoeding, richt je dan in de eerste plaats tot de luchtvaartmaatschappij zelf, die binnen de zes weken moet antwoorden. Hou een kopie bij van je klacht. Komt er geen respons, klop dan bij de FOD mobiliteit aan, als je in België bent vertrokken. Is dit in een ander Europees land, contacteer dan daar de bevoegde dienst. Weigert de maatschappij nog steeds mee te werken, dan is er nog de Europese juridische procedure voor geringe geschillen. Je kan ook een incassobureau inschakelen dat uitzoekt of je al dan niet recht hebt op een schadevergoeding en dat desgevallend een juridische procedure opstart. Sommige incassobureaus, zoals www.vluchtvertraagd.be, zijn hierin zelfs gespecialiseerd. Ook sommige boekingsites bieden dit aan.

Je kan het Europees klachtenformulier downloaden via http://europa.eu > Reizen > Passagiersrechten > Vertraging > Annulering

FILIP GODELAINE

Voor een vlucht van minder dan 1.500 km bedraagt de vergoeding € 250. Bij meer dan 3.500 km is dat € 600.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content