Onverlichte parking

Niets dan lof over Ryanair. Je moet nooit lang wachten op je bagage. En omdat niemand gereserveerde zitjes heeft, blokkeren de mensen de middengang niet op zoek naar hun plaats. Slechts één kritiek: de ruime parking in Charleroi is nauwelijks verlicht. In het donker je auto terugvinden is er een gevaarlijke onderneming. Voor 10 euro parkeergeld per dag moet een beetje verlichting toch kunnen?
...

Niets dan lof over Ryanair. Je moet nooit lang wachten op je bagage. En omdat niemand gereserveerde zitjes heeft, blokkeren de mensen de middengang niet op zoek naar hun plaats. Slechts één kritiek: de ruime parking in Charleroi is nauwelijks verlicht. In het donker je auto terugvinden is er een gevaarlijke onderneming. Voor 10 euro parkeergeld per dag moet een beetje verlichting toch kunnen? Mei 2001. Voor mijn 60e verjaardag kreeg ik een reisje naar Pisa cadeau met Ryanair. Na 10 minuten vliegen zei de boordcommandant 'iets' dat niemand begreep. Een half uur later stonden we terug in Charleroi met een defecte motor. We werden naar de snikhete wachtzaal gebracht en mochten die niet verlaten. Er was geen drank. Pas om 11.30 uur mochten we terug naar de vertrekhal. Nog anderhalf uur later hoorden we dat de vlucht definitief afgelast was en werd ons gezegd dat alle volgende vluchten naar Pisa tot de volgende maandag volgeboekt waren en dat we zelf moesten zorgen voor de terugbetaling van onze tickets. Ik vloog laatst met Ryanair naar Rome en ben zeer tevreden. Extra service hoeft voor mij niet op vluchten, minder dan 3 uur. In de bus of trein krijg je toch ook geen koffie? Blijkbaar moeten we nog altijd leren dat vliegen geen luxe hoeft te zijn. Toen onze dochter zich in mei 2000 definitief in Italië vestigde, boekten we een Sabena-vlucht naar Firenze. We betaalden voor ons beiden heen en terug euro402,96. Bij de heenvlucht vertrokken we met vertraging en was de service aan boord alles behalve (een defecte koffiemachine, een droge sandwich). Inmiddels zijn we al enkele keren met Ryanair naar Italië gevolgen. We betalen nu voor ons tweetjes euro100 tot euro 150, dus euro 392 of euro 342 minder en dat is een heel verschil voor een éénverdienergezin. We zijn ook altijd heel stipt vertrokken en het personeel is vriendelijk. Er zouden meer zulke maatschappijen moeten komen û ook in Vlaanderen! Mijn dochter en ik hebben een alternatief voor de low-costmaatschappijen gevonden: last-minute vliegvakanties. Tot nu toe hebben we telkens fantastische reizen gemaakt, uiteraard in het voor- en het najaar. Het ging om vier- of vijfsterrenhotels en het was te goedkoop om thuis te blijven. Soms betaalden de tweede persoon zelfs alleen de vlucht. Je moet je wel op het laatste moment kunnen vrijmaken en soepel van bestemming willen veranderen. We zijn uiterst tevreden over onze Ryanair-vluchten. De lage prijzen, de efficiëntie en de no-nonsenspolitiek staan ons best aan. Ik heb maar één kritiek: alle passagiers worden verondersteld Engels te kennen. Hun vluchtbevestigingen en promoties via e-mail krijgen we alleen in die taal en aan boord wordt het Nederlands genegeerd. Nochtans is meer dan de helft van de passagiers in Charleroi Nederlandstalig. Als het enigszins kan, vlieg ik enkel met Ryanair. Wanneer mijn licht-gehandicapte moeder me vergezelt, wordt ze vriendelijk aan boord geholpen. Onlangs ben ik naar Carcassonne gevlogen voor euro0,90 (+ euro40,20 luchthaventaksen)! Voor die prijs vind ik het geen probleem dat ik niet op voorhand een stoelnummer krijg. En ik hoef niet aan een raam te zitten...