Sabena zag het licht in 1923, mede onder impuls van de Belgische kolonisten in Congo. Op 1 april 1924 steeg het eerste betalende passagiersvliegtuig op. De vlucht Rotterdam-Straatsburg maakte een tussenstop in Brussel. Maar het zou nog tot februari 1935 duren voor de Belgen in Congo hun reguliere verbinding tussen Brussel en Leopoldstad (nu Kinshasa) kregen. De Fokker F7b deed er toen maar liefst vijf en een halve dag over. Vliegen was nog een avontuu...

Sabena zag het licht in 1923, mede onder impuls van de Belgische kolonisten in Congo. Op 1 april 1924 steeg het eerste betalende passagiersvliegtuig op. De vlucht Rotterdam-Straatsburg maakte een tussenstop in Brussel. Maar het zou nog tot februari 1935 duren voor de Belgen in Congo hun reguliere verbinding tussen Brussel en Leopoldstad (nu Kinshasa) kregen. De Fokker F7b deed er toen maar liefst vijf en een halve dag over. Vliegen was nog een avontuur. Er gebeurden veel ongevallen en de doorsnee reiziger nam toch liever de boot of de trein. Ook het comfort was minimaal. Wist u dat de eerste vliegtuigzitjes rotan tuinstoelen waren? Al werden die snel vervangen. En de technische vooruitgang was niet te stuiten. Op de tentoonstelling ontdekt u de spectaculaire ontwikkelingen aan de hand van motordoorsnedes, schaalmodellen en films. Maar de Sabena-tentoonstelling is niet uitsluitend bestemd voor techneuten. Wie houdt van erfgoed en mode komt eveneens aan zijn trekken. Sabena werd immers beschouwd als een icoon van stijl en moderniteit. Veel vrouwen droomden van een job als stewardess, die destijds als erg glamoureus werd gezien. De kern van de tentoonstelling is dan ook de verzameling uniformen waarin de hostessen tussen 1947 en 2001 gekleed gingen. Ze vertellen meteen het verhaal van de buitenshuis werkende vrouw en haar strijd tegen ongelijkheid. Sabena was natuurlijk ook een commerciële maatschappij. Daarvan getuigen de vele affiches die doorheen de jaren reizigers moesten lokken. De slogans weerspiegelen de evoluerende tijdsgeest. En hoewel de opkomst van low cost maatschappijen de sector stilaan veranderde, kwam het bij niemand op dat het ooit mis kon gaan. Maar niemand kon dan ook vermoeden dat op 11 september 2001 twee vliegtuigen de Twin Towers in New York zouden doorboren en nog twee andere toestellen zouden neerstorten. Na die terroristische aanslagen belandde de luchtvaartsector wereldwijd in een diepe crisis en moesten de luchtvaartmaatschappijen vechten voor hun overleven. De crisis werd ook Sabena fataal. De toekomst kwam uit de lucht - Sabena, van 30/9/11 t.e.m. 26/2/12 in het Jubelparkmuseum, Jubelpark 10, Brussel. Di-zo, 10-17 u. Gesloten op ma, 1 en 11/11, 25/12 en 1/1. Info: tel. 02 741 72 11 of www.kmkg.beAnn Heylens