ZELFS ALS JE VEEL IN DE ZON KOMT, KAN JE EEN VITAMINE D-TEKORT HEBBEN

FEIT. In de zomer kan je lichaam voldoende vitamine D aanmaken, als je vaak buiten bent met ontblote armen of benen: er moet namelijk genoeg huidoppervlak aan de zon blootstaan! Nadeel: zonnecrème blokkeert de uvB-stralen en belet zo dat je lichaam vitamine D produceert. Maar 's winters voldoende vitamine D aanmaken is in ons vrij noordelijk gelegen landje nagenoeg mission impossible. De zon is hier minder krachtig, en in de winter al helemaal. Vandaar dat voorstanders van suppletie aanraden om van oktober tot april extra vitamine D te slikken.
...

FEIT. In de zomer kan je lichaam voldoende vitamine D aanmaken, als je vaak buiten bent met ontblote armen of benen: er moet namelijk genoeg huidoppervlak aan de zon blootstaan! Nadeel: zonnecrème blokkeert de uvB-stralen en belet zo dat je lichaam vitamine D produceert. Maar 's winters voldoende vitamine D aanmaken is in ons vrij noordelijk gelegen landje nagenoeg mission impossible. De zon is hier minder krachtig, en in de winter al helemaal. Vandaar dat voorstanders van suppletie aanraden om van oktober tot april extra vitamine D te slikken. FICTIE. Sinds de pandemie proberen studies in kaart te brengen hoe doeltreffend vitamine D kan zijn in de strijd tegen Covid-19, en vooral bij de overreactie van het immuunsysteem - de cytokinestorm - die bij ernstige gevallen optreedt. Een Spaanse studie toont aan dat vitamine D toedienen aan patiënten die met corona in het ziekenhuis liggen, het risico verkleint dat ze op intensieve zorg belanden. Een andere studie suggereert dat patiënten die in het ziekenhuis belanden met corona vaker een vitamine D-tekort vertonen, al komt dit tekort - minder dan 20 ng/ml - frequent voor en kampt bijna de helft van de bevolking ermee. Deze recente bevindingen moeten via grotere studies worden bevestigd. Voor de gezondheidsautoriteiten komt het er nu op aan in te schatten of het zinvol is om in de strijd tegen het coronavirus vitamine D-supplementen toe te dienen aan de bevolking. Het Verenigd Koninkrijk is daarom een gerandomiseerde studie (vitamine D versus een placebo) gestart bij 5.000 patiënten. Terwijl andere instellingen, zoals de Académie Française de Médecine, nu al suppletie aanbevelen. Uiteraard zal vitami- ne D op zich niet volstaan om de ernstige vormen van corona de wereld uit te helpen, maar het is niet uitgesloten dat ze een rol gaat spelen bij de preventie ervan. FICTIE. Je lichaam produceert vitamine D vooral onder invloed van zonlicht. Dan maakt het dit prohormoon aan op basis van een cholesterolderivaat. Voeding levert gemiddeld slechts 20% van de aanbevolen hoeveelheid vitami- ne D, vooral dan via vette vis - haring, makreel, zalm, tonijn...-, eierdooiers en zuivel. Maar zelfs als je daar heel veel van zou eten, blijft het uiterst moeilijk om op die manier voldoende vitamine D binnen te krijgen. FEIT. Dat vitamine D cruciaal is voor gezonde botten is bekend. Vandaag weten we dat ook ons immuunsysteem niet zonder kan. Lang voor Covid-19 bleek al uit studies dat vitamine D nuttig is in de strijd tegen bepaalde luchtweginfecties en ook een rol speelt bij de stofwisseling en de preventie van diabetes type 2. En wellicht helpt extra vitamine D toedienen ook een aantal kankers voorkomen. Verder is er een link tussen obesitas en vitamine D- tekort, al is dat eerder het gevolg dan de oorzaak van zwaarlijvigheid. Vitamine D wordt namelijk in de vetcellen opgeslagen en omdat zwaarlijvigen er daar meer van hebben, circuleert vitamine D bij hen allicht niet in het bloed zoals het hoort. FEIT. Je hebt voor vitamine D geen voorschrift nodig omdat dit product zeer veilig is in gebruik. De vitamine wordt pas toxisch bij een zeer hoge dosis. Wil je zelf starten met een vitamine D-supplement, dan blijft voorzichtigheid niettemin geboden. Je vraagt dus best eerst raad aan je arts of apotheker. Hoe dan ook kies je beter voor zuivere vitamine D in plaats van voor een supplement dat ook de potentieel toxische vitamine A bevat. Vraag ook deskundig advies omtrent de dosering: voor een volwassene in goede gezondheid wordt uitgegaan van 800 tot 2000 IE (Internationale Eenheden) per dag. Goed om te weten: sinds kort is duidelijk geworden dat dagelijks vitamine D innemen - via druppels of tabletten - doeltreffender is om je immuniteit op peil te houden dan een maandelijkse ampul nemen, omdat het vitamine D-gehalte op die manier stabieler blijft. Op voorwaarde dat je ze niet een dag op de twee vergeet in te nemen, natuurlijk!