Een autofabrikant die succes wil hebben in Europa, kan niet zonder een compacte SUV. En dus stort Kia zich - enkele weken voor zijn neef Hyundai - op zijn beurt in dit avontuur met de sympathieke Stonic. De kleine broer van die andere populaire SUV, de Sportage, maar dan wel op het onderstel van de meest recente generatie polyvalente Rio's. Anders dan de Sportage, die ook verkrijgbaar is met vierwielaandrijving, houdt de Stonic het bij voorwielaandrijving. Naar het voorbeeld dus van de meeste concurrenten: Renault Captur, Peugeot 2008, Sea...

Een autofabrikant die succes wil hebben in Europa, kan niet zonder een compacte SUV. En dus stort Kia zich - enkele weken voor zijn neef Hyundai - op zijn beurt in dit avontuur met de sympathieke Stonic. De kleine broer van die andere populaire SUV, de Sportage, maar dan wel op het onderstel van de meest recente generatie polyvalente Rio's. Anders dan de Sportage, die ook verkrijgbaar is met vierwielaandrijving, houdt de Stonic het bij voorwielaandrijving. Naar het voorbeeld dus van de meeste concurrenten: Renault Captur, Peugeot 2008, Seat Arona, Opel Crossland X...Dankzij die technische keuze blijft de Kia uit het vaarwater van neef Hyundai. De Stonic is op en top een kleine SUV voor in de stad. Wie een meer polyvalent model wil, zal moeten wachten op de Kona van Hyundai, een SUV met vierwielaandrijving en zwaardere motoren. Wat niet belet dat de Stonic zijn mannetje staat in de hel van het stadsverkeer! Hij is compact (4,14 m), stuurt vinnig en natuurlijk, en heeft een prima ophanging. Op het rijplezier valt dus niets aan te merken. De keuze voor wendbaarheid zorgt echter soms voor een wat stugge schokdemping. Niet oncomfortabel en zeker niet onoverkomelijk, maar verwacht niet dat je op wolkjes rijdt.Dat ontegensprekelijk dynamische karakter zijn niet de enige troeven van de Kia Stonic. Hij blinkt ook uit in kameleontechnieken, met als orgelpunt vijf contrastkleuren voor het dak (wit, zwart, oranje, rood en groen) en een kleurenstrip op de carrosserie, in het verlengde van de achterstijlen. En dan hebben we het nog niet over de verschillende kleurenpacks om het interieur op te leuken. Dat mag best, want de binnenkant is eerder sober, met veel hard plastic. Ondanks zijn compacte afmetingen biedt de Stonic meer dan voldoende ruimte voor vier volwassenen en een gemiddelde kofferruimte voor zijn segment, van 332 tot 1.321 liter. Het moduleren is echter tot het minimum beperkt: een koffer met dubbele vloer en 1/3-2/3 neerklapbare rugleuningen.Om de Stonic betaalbaar te houden, start Kia het gamma met atmosferische motoren. Dat betekent voor de instapversie (Easy) een 1.25 l MPI van 84 pk (122 Nm) (? 17.690). In het middengamma, is er de Fusion-versie met een 1.4 MPI van 100 pk (133 Nm) die ook gaat voor een rijkere uitrusting, een zesversnellingsbak en forsere prestaties. Maar de prijs is navenant en komt al op ? 20.390 uit. Daarna volgt de erg royaal uitgeruste Sense-versie, met de nieuwe 1.0 T-GDI driecilinder turbo van Kia, goed voor 120 pk (172 Nm) en een prijskaartje van ? 22.890. Voor de kilometervreters heeft Kia ook een diesel in de aanbieding, een 1.6 CRDI van 110 pk, verkrijgbaar in drie uitrustingslijnen en prijzen, van ? 20.590 tot ? 23.990.ARNAUD DELLICOUR EN J-F.C.