Vier redenen om in België te beleggen

De aandelenmarkten hebben veel spaarders kopzorgen bezorgd. Toch kunnen we die gevoelens beter even opzijzetten en de huidige beurssituatie op een objectieve -lees: positieve- manier bekijken.

Veel beleggers, zelfs de meest voorzichtige, verloren de jongste jaren een groot deel van hun vermogen op de financiële markten, soms zelfs 40 tot 50 %. Het hoeft dus niet te verbazen dat het idee om opnieuw op de beurs te beleggen hen nu wat afschrikt. Enerzijds is dit begrijpelijk, anderzijds mag niet dezelfde fout worden gemaakt als in maart 2000, toen de haussemarkt haar toppunt had bereikt en velen hun aandelen toch niet verkochten.

Zonder onszelf een rad voor de ogen te draaien, kunnen we stellen dat de daling van de beurzen grotendeels, of zelfs volledig, achter ons ligt. Bovendien wijzen alle signalen op een rooskleurige toekomst, hoewel rekening moet worden gehouden met de macro-economische en geopolitieke situatie en het gebrek aan visibiliteit van de bedrijfsresultaten. We geven u alvast vier goede redenen om nu in Belgische aandelen te beleggen.

1. Mooie waarderingen

De waarderingen zijn weer op aantrekkelijke niveaus beland, in Europa en vooral in België. Een belegger hoeft het dus niet verder te gaan zoeken. De BEL20-index, die de 20 grootste Belgische waarden groepeert, noteert met een koers-winstverhouding van ongeveer 10. Dat wil zeggen dat het 10 jaar duurt voor u uw investering verdubbeld hebt, indien alle andere elementen (winsten, marktsituatie, sentiment bij de beleggers,...) identiek blijven, bij een verwacht jaarlijks rendement van gemiddeld 7,2 %. Dat is meer dan de rendementen op obligaties. Als u bovendien weet dat de meeste beleggers nog altijd voorzichtig-negatief reageren, beseft u dat het alleen maar nog beter kan worden.

2. Historisch hoog dividendrendement

Als we ons nog steeds alleen op ons eigen land concentreren, dan zien we dat bijvoorbeeld het gemiddelde dividend- rendement (het dividend gedeeld door de koers van een aandeel) van de BEL-20 meer dan 5 % bedraagt. Het gemiddelde dividendrendement van Belgische aandelen ligt 10 % hoger dan het rendement dat een risicoloze obligatie oplevert (staats- lening). Historisch bekeken zou het rendement van een dividend minstens 80 % lager moeten liggen! Uiteraard moeten de dividenden dan wel op hetzelfde peil blijven, maar tenminste voor dit jaar weten we welke aandelen aan dat criterium voldoen. Enkele voorbeelden zijn Fortis, Solvac en Electrabel.

3. Belgische ondernemingen worden duur verkocht

Het is ook zo dat veel institutionele beleggers (verzekeraars, beleggingsfondsen,...) een duidelijke interesse tonen voor België. Dat bewijzen de verkopen van bedrijven als Ontex en Remi Claeys tegen prijzen die 30 tot 40 % hoger lagen dan de beurskoersen in de dagen voor de aankondiging van de verkoop. Als beleggingsfondsen bereid zijn zo’n omvangrijke premies te betalen, wil dit zeggen dat de institutionele beleggers ervan overtuigd zijn dat er een nog groter potentieel aanwezig is. En dat geldt ongetwijfeld ook voor andere Belgische waarden. Twee Amerikaanse fondsen verhoogden trouwens hun belang in Melexis. Kortom, de buitenlandse koopjesjagers hebben ons land ontdekt, en dat is een goed teken!

4. Ondernemingen kopen eigen aandelen

Belgische ondernemingen leggen steeds meer geld opzij om hun eigen aandelen in te kopen, en dat bewijst de aantrekkelijke fundamentele kwaliteiten van de onderneming (ze heeft geld). Bovendien toont dat aan dat de directie van zo’n onderneming de eigen aandelen tegen de huidige koersen aantrekkelijk geprijsd vindt. Meer nog: ze oordeelt dat de aankoop van die aandelen meer zal opbrengen dan een investering in de ontwikkeling van de activiteiten van het bedrijf. Bovendien wijst een dergelijk initiatief erop dat de onderneming om haar aandeelhouders geeft. De voorbeelden zijn legio: Umicore, Colruyt, Econocom, Melexis en Tessenderlo zijn maar enkele van de ondernemingen die de jongste maanden eigen aandelen hebben ingekocht. n

A Vincent Joye

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content