Verstandige luxe

De vierde generatie van de Octavia is een keerpunt in de evolutie van het model. Voortaan combineert Skoda de intelligentie en gulle ruimte van deze gezinsauto met een extra dosis luxe.

De Skoda Octavia maakte in de late jaren 90 zijn opwachting en kreeg snel een formidabele reputatie. Aan sterke pun-ten geen gebrek, zo bleek: heel veel ruimte, prestaties vergelijkbaar met die van een Volkswagen en een meer dan voordelige prijs. Geen wonder dat hij snel de favoriet werd van (niet enkel) gezinnen en vandaag goed is voor ongeveer 45% van de verkoop van het merk.

Het basisrecept is niet veranderd: de vierde generatie van de Octavia heeft hetzelfde chassis als de nieuwe Golf. De motoren zijn dwars geplaatst en komen opnieuw uit de grote organenbank van de Volkswagen-groep. Momenteel is de nieuwe Octavia verkrijgbaar met drie soorten motoren en vier vermogens. Bij benzine kan je kiezen tussen de 1.0 TSI van 110 pk en de 1.5 TSI van 150 pk. Allebei worden ze – in combinatie met een DSG7- automaat – bijgestaan door een mild hybrid e-Tec, een elektrische startmotor en generator van 48 volt met een lithium-ionbatterij van 0,6 kWh. Twee voordelen: de auto trekt wat krachtiger op en verbruikt tien procent minder benzine. De enige dieselmotor is een 2 liter TDI van 115 of 150 pk.

Verstandige luxe

De Octavia houdt zijn afmetingen behapbaar – hij is 2,2 cm langer geworden – maar blijft uitblinken met zijn binnenruimte. Die is zelfs nog royaler dan vroeger: 30 l extra voor de koffer of 600 l in totaal voor de berline en 640 l voor de combi. Laden maar!

Wat opvalt aan het interieur, is dat het van onmiskenbaar betere kwaliteit is. Het sobere dashboard is verzorgd afgewerkt en de personaliseerbare digitale schermen ogen erg modern. En dat is niet zomaar een indruk: de head-up display, de geventileerde en masserende ergonomische stoelen, de klimaatregeling met drie zones en de akoestische zijraampjes zijn allemaal elementen die de Octavia een nieuwe dimensie geven.

Ook op de weg overtuigt de Octavia nog meer dan vroeger. De traditionele versies doen hun voordeel met een heel correcte vering en een goed compromis tussen stabiliteit en demping, ook al blijft het weggevoel vrij star. Voor wie daar echt belang aan hecht, is er een adaptieve schokdemping als optie. Ook de precisie van de besturing verdient een complimentje. Zowel in de stad als op de grote weg en in haarspeldbochten gedraagt de Octavia zich helemaal zoals het hoort. De benzinemotoren komen meer en meer in trek, maar wij hebben de diesel getest: een erg schone motor, ideaal voor kilometervreters die ook nog een gezin hebben.

Eindbalans: een compleet geslaagde samenwerking tussen de TDI 115 en de manuele versnellingsbak met zes perfect gespreide verhoudingen. Een probleemloze mechaniek die niets aan kracht te kort komt en die – dat is zijn grootste troef – ongelooflijk zuinig is: gemiddeld 5 l/100 km op een gemengd traject. De enige schaduwzijde van deze auto is zijn prijs: voor de instapversie van de Combi betaal je al meer dan 30.000 euro. Ondemocratisch? Niet echt, want de concurrentie is nog altijd duurder!

Vooral het interieur tilt de Octavia naar een hoger niveau.
Vooral het interieur tilt de Octavia naar een hoger niveau.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content