Verrassend gedurfd

De C4 is helemaal een Citroën zoals we hem graag zien: innoverend en gedurfd. De opvolger van de Xsara heeft een originele vormgeving en is nog aantrekkelijker dankzij de nieuwe HDI dieselmotor van 110 pk die PSA en Ford samen hebben ontwikkeld.

De Xsara was een uitstekende auto, maar hij heeft nooit een onvergetelijke indruk gemaakt. Misschien was Citroën wat te voorzichtig geweest en had het te veel de gulden middenweg bewandeld. Dat wordt anders met zijn opvolger, de C4. Hij spreekt onmiddellijk aan met zijn gedurfde stijl en heel persoonlijke charme. Deze Citroën is bovendien synoniem van vernieuwing, want hij bewijst voluit dat de fabrikant weer het voortouw wil nemen in het (te) conservatieve segment van de compacte berlines.

Een charmerende esthetiek

Met zijn vijf deuren is de C4 een gezinsauto die charmeert met relatief vloeiende lijnen en een afgeronde achterkant, voorzien van een grote laadklep met lampen tot aan het dak. Banaliteit is het laatste wat je de C4 kunt verwijten!

De vormgeving is niet alleen mooi maar ook aërodynamisch, want de nieuwkomer heeft een uitstekende coëfficiënt van 0,29. De voorzijde heeft evenmin gebrek aan charme en agressiviteit, met koplampen die tot opzij doorlopen en een grote grille in de vorm van de dubbele chevron.

Ondanks de degelijke afwerking lijkt het interieur op het eerste gezicht aan de sobere kant. Maar alleen op het eerste gezicht, want in werkelijkheid verbergt het een heleboel gadgets die het leven aan boord aangenamer maken. Het dashboard heeft een doorschijnend centraal instrumentenpaneel dat meer contrast krijgt naarmate het buiten donker wordt. De digitale toerenteller wordt rood wanneer de motor zijn limiet benadert. Op het vlak van het comfort doet de C4 niet onder voor zijn concurrenten. Op de achterbank is er meer dan voldoende ruimte, ook voor de knieën. Voorin is het nog beter. Alleen de inhoud van de kofferruimte (352 l) lijkt wat aan de krappe kant.

De grot van Ali Baba

Een ongebruikelijk snufje is het stuur met vaste centrale kern, waarin de meeste bedieningsinstrumenten en de belangrijke comfortfuncties ingebouwd zijn. Dankzij deze technologie zijn alle bedieningen handig. Er is zelfs plaats voor een airbag met een geoptimaliseerde vorm.

Een andere vernieuwing is AFIL (Alerte de Franchissement Involontaire de Ligne), een systeem dat de bestuurder waarschuwt bij een ongewenste wisseling van rijbaan. Wanneer infrarode sensoren onder de voorbumper merken dat de auto over een doorlopende of onderbroken streep gaat en de richtingaanwijzer niet inge-schakeld is, wordt de bestuurder gewaarschuwd met een vibratie in de stoel û onder de linker- of de rechterbil, afhankelijk van de richting van de afwijking. Verder heeft de C4 gerichte xenonlampen, een alarm voor een te lage bandenspanning en... een systeem dat ver-schillende parfums in de auto verspreidt.

Enthousiast rijgedrag

Dankzij een strakke voortrein die de kracht van de motor goed overbrengt, een perfecte wegligging en een nauwkeurige besturing met aanpasbare bekrachtiging, is de C4 een plezier om mee te rijden. Het enthousiasme wordt nog vergroot door de stevige maar efficiënte en comfortabele ophanging. Als kroon op het werk doet het dieselblok van 1.6l HDI wonderen. Met 110 pk en een koppel van 240 Nm zorgt hij ervoor dat de C4 (1.6 HDI 110 û vanaf a 19.750) vinnig optrekt, pittig versnelt en toch weinig verbruikt.

De C4 luidt de triomfantelijke terugkeer in van Citroën in het segment van de compacte berlines. In dit artikel beperken we ons overigens tot deze berline, het model dat in ons land waarschijnlijk het best zal worden verkocht. De prijzen vallen wat tegen, maar dat wordt goedgemaakt door de royale basisuitrusting. Voor de fans van coupés is de C4 er ook in een versie met drie deuren, maar dan met een heel andere vormgeving. n

Arnaud Dellicour

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content