Vergeet opruimen Reorganiseer!

Het huis opruimen is één van die goede voornemens die in januari de kop opsteken. Maar wat als je nu eens een stap verder ging? Ontdek home organizing en durf je woning grondig te reorganiseren!

Bij elke jaarovergang brengt de champagne je in opperbeste stemming, geeft het aftellen naar middernacht je het gevoel een nieuwe start te nemen... En ben je weer van plan om het aanstormende jaar goed in te zetten. Met als eerste goede voornemen: het huis grondig schoonmaken en opruimen! Je drie serviezen – dat van elke dag, dat voor speciale gelegenheden en het servies van tante Magda zaliger – staan weer netjes naast elkaar gerangschikt in de servieskast. De boeken die al een eeuwigheid op je nachtkastje lagen, staan terug in de boekenkast, een verdieping lager. En onder aan de trap slingeren niet langer 12 paar schoenen rond: die heb je netjes in hun doos gestopt en in de kleerkast opgeborgen.

Het huis lijkt weer netjes opgeruimd. Maar volgens de regels van home organizing, een concept dat uit de Verenigde Staten is komen overwaaien, heb je hooguit enkele – vaak nutteloze – voorwerpen verplaatst. “Tachtig procent van de tijd gebruiken we slechts 20% van de voorwerpen die we bezitten”, weet home organizer Fabienne Goubille. “Alle andere voorwerpen houden we gewoon bij. We stouwen er ons huis mee vol, hoewel we ze zelden of nooit gebruiken. Doe zelf de test: hoeveel (jeans)broeken heb je? En hoeveel trek je regelmatig aan, terwijl de andere stof hangen te vergaren in de kast?”

Geen pasklare oplossing

Het gevolg van deze wildgroei aan spullen? Een chaos die nog maar moeilijk in te dijken valt. En enorm veel tijdverlies, want je moet soms tal van zaken verplaatsen om bij het voorwerp te kunnen dat je nodig hebt. Op dat punt aangekomen, is het volgens Fabienne Goubille de hoogste tijd om aan home organizing te doen. “Het gaat om een geheel van technieken die je helpen je huis op te ruimen en je doen nadenken over de plaats van elk voorwerp, zodat je leven er een stuk makkelijker door wordt en je tijd wint.”

Op papier lijkt je huis reorganiseren eenvoudig: je gooit alle rommel buiten en je past enkele tips en trucs toe die je op het internet bijeensprokkelt. “In werkelijkheid bestaat er geen kant-en-klaar recept. Elk huis, elke eigenaar is uniek. En dus is ook de raad die je moet krijgen telkens anders. Precies daarom bestaat er zoeits als een home organizer: hij ruimt niet op in je plaats, hij coacht je zodat je weet hoe je het moet aanpakken. Hij helpt je om keuzes te maken, zonder ze uit te stellen en zonder schuldgevoelens.”

Moeite met weggooien

De eerste stap is vaak de moeilijkste en rechtvaardigt op zich al de hulp van een professional: hoe ruim je je huis op? Wat moet je bewaren en wat gooi je weg? “Wie afscheid moet nemen van bezittingen, voelt zich vaak schuldig. Ons bijgelovige kantje krijgt de bovenhand: we durven bijvoorbeeld geen cadeau wegdoen, ook al hebben we het nog nooit gebruikt en zal de schenker nooit merken dat het verdwenen is. Andere voorwerpen houden we bij uit gewoonte, omdat ze er altijd al zijn geweest.”

De beste manier om plaats te maken is elk voorwerp ter hand te nemen, zonder er ook maar één over te slaan, en aan de hand van een reeks vragen (lees ook Met deze vragen hak je knopen door) te bepalen of je het al dan niet moet bijhouden. We halen er even een voorbeeld bij: het kan lastig lijken om afscheid te nemen van het servies van tante Magda zaliger, omdat het een erfstuk is en al velen jaren een familiebezit. Maar als je er goed over nadenkt, besef je dat je het servies nooit gebruikt, dat het absoluut niet praktisch is – het mag niet in de vaatwasser – en dat je er eigenlijk ook geen persoonlijke band mee hebt. Meteen wordt het een pak gemakkelijker om het servies de deur uit te werken. Let wel: wegdoen is niet per se hetzelfde als weggooien. Spullen die voor jou geen nut meer hebben, kunnen van pas komen voor iemand anders!

De weg van de minste weerstand

Nu je weet welke zaken je wil houden, is het tijd om ze te ordenen en op te bergen op de plek waar je ze het vaakst nodig hebt. “De regel is dat je een voorwerp dat je veel gebruikt – denk maar aan de afstandsbediening van de televisie – op een plek legt waar je het nodig hebt en waar je er meteen bij kunt. Naarmate je een voorwerp minder vaak nodig hebt, mogen de afstand tot de plaats waar je het gebruikt en het aantal bewegingen die nodig zijn om het te nemen, groter zijn.” Nog altijd met het oog op de bereikbaarheid, moet het voorwerp dat je opbergt voldoende ruimte krijgen. “Je moet vlot bij je spullen kunnen, ze makkelijk kunnen grijpen, zonder al te veel nutteloze bewegingen. Je moet dus een minimum aan ruimte voorzien tussen de voorwerpen.” Tientallen truien in de kast opstapelen, is zinloos als je systematisch de hele legplank moet leeghalen om bij de onderste trui te kunnen.

Sommige tips lijken eenvoudig, misschien zelfs simplistisch, maar je mag niet vergeten eraan te denken. De dagelijkse routine zorgt ervoor dat we elke dag dingen doen uit gewoonte, zonder na te denken of ze wel zinvol zijn en of het misschien niet eenvoudiger kan. De reorganisatie van je woning vergt dus een helder hoofd, of de frisse blik van een buitenstaander. Het is een klus waar tijd in kruipt en die je niet in een-twee-drie kan klaren.

Dag in dag uit

Nu elk voorwerp de plek heeft gekregen die het verdient, komt het er op aan dat zo te houden. “Je moet je een nieuwe manier van functioneren eigen maken”, beaamt Fabienne Goubille. “Uit onderzoek is gebleken dat het 21 dagen duurt eer nieuw gedrag een gewoonte wordt. Voor het zover is, werk je best elke dag een lijstje af met kleine taken die je helpen je huis op orde te houden. Die taken kan je verdelen onder je gezinsleden. Als je ze elke dag doet, nemen ze amper tijd in beslag” Die paar minuten per dag leveren je op termijn uren tijdwinst op!

NICOLAS EVRARD

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content