Veranderen van stroomleverancier?

Vanaf 1 juli kunt u in Vlaanderen zelf vrij uw gas- en elektriciteitsleverancier kiezen. Hebt u daar ook grote twijfels bij? Lees hier dan uw vragen én de antwoorden!

Wat verandert er precies?

Vanaf 1 juli moet u een strikt onderscheid maken tussen uw netbeheerder en uw energieleverancier. De netbeheerder is uw huidige intercommunale (Iveka, Electrabel, SPE...). Die blijft eigenaar van de leidingen en de meter in uw woning. Uw stroom en/of uw gas kunt u echter vrij kiezen uit de zes leveranciers die reeds erkend werden (zie ‘Meer info’). Eind april hebt u een brief van uw intercommunale ontvangen. Die moet u goed bewaren. Daarin leest u wie uw netbeheerder is en wat uw EAN-nummer(s) zijn. EAN is de cijfercode van uw persoonlijke aansluiting (u krijgt een apart EAN-nummer voor elektriciteit en voor gas).

Als ik niets doe, val ik dan zonder gas en stroom?

Neen, want u bent niet verplicht van energieleverancier te veranderen. Indien u niets doet, duidt uw netbeheerder zelf een leverancier aan, de zogenaamde standaardleverancier. Die blijft u dan automatisch na 30 juni gas en elektriciteit leveren, maar dan profiteert u uiteraard niet van de eventueel lagere tarieven van andere leveranciers. U kunt in elk geval nooit zonder gas of stroom vallen.

Wat moet ik concreet doen als ik van leverancier wil veranderen?

Bel met twee of drie erkende leveranciers en vraag een vrijblijvende offerte. U krijgt dan een berekening van wat u op basis van uw huidig verbruik zult betalen aan de nieuwe leverancier. Vergelijk de offertes met alle elementen van uw huidige elektriciteitsfactuur: de vaste vergoeding, het verbruik per kWh, het dag- en het nachttarief... De nieuwe leverancier die u kiest, zal u een contract voorstellen en vragen naar uw EAN-nummer(s). U moet dan aan uw netbeheerder de naam van de nieuwe leverancier melden evenals de datum waarop het contract ingaat. De netbeheerder komt uw meterstand opnemen. Er zijn géén afsluitings- of overgangskosten. En het is de netbeheerder verboden, op welke manier dan ook druk op u uit te oefenen om een bepaalde leverancier te kiezen.

Kan ik niet beter nog wat wachten?

Ja, want er bestaat nog veel onduidelijkheid over de tarieven. Daarom is het verstandig pas vanaf 1 juli offertes te vragen en rustig na te denken vooraleer u een beslissing neemt. U blijft immers gas en stroom krijgen van uw standaardleverancier. Houd wel rekening met de opzegtermijn (een volledige kalendermaand).

Indien u pakweg midden augustus een andere leverancier kiest, verwittig dan uw netbeheerder vóór het einde van die maand. De wijziging gaat dan in op 1 oktober. Ook deze nieuwe leverancier kunt u opzeggen, uiteraard met naleving van de opzegtermijn die het contract vermeldt. Indien u absoluut op 1 juli al een nieuwe leverancier wilt, dan moet u vóór 31 mei reeds een keuze maken en die aan uw netbeheerder melden.

Moet ik apart betalen voor de stroom en voor het gebruik van de leidingen?

Neen, u krijgt één enkele factuur van uw nieuwe leverancier. Die betaalt aan de netbeheerder voor het gebruik van de leidingen en de meter.

Moet ik mijn leidingen en meter laten veranderen als ik een nieuwe leverancier kies?

Neen. Op dat vlak blijft alles hetzelfde, welke leverancier u ook kiest.

A Ludo Hugaerts

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content