Veel meer dan een luxe SUV

Met de Discovery Sport lanceert Land Rover de gezinsversie van de Evoque. Het succes staat nu al vast. What else!

De Discovery Sport, de opvolger van de twee generaties Freelanders, houdt het midden tussen de klassieke, meer utilitaire Discovery en de schitterende Evoque, een kleine SUV met een fantastische lijn. De Discovery Sport heeft de moderne stijl, het interieur en de geraffineerde uitrusting van de Evoque meegekregen en is daardoor een authentieke premium SUV. Een sterke concurrent voor de Audi Q5, de BMW X3 of de Volvo XC60. Hij beschikt over twee grote troeven: zeven zitplaatsen en het DNA van Land Rover als terreinspecialist.

Luxe voor 7

De Discovery Sport lijkt sterk op de Evoque. Hij heeft hetzelfde onderstel, maar beschikt over een 8cm grotere wielbasis en een meer compacte achtervering, zodat er plaats is voor twee extra stoelen in optie. Ze klappen dicht op de vloer en kunnen met één hand tevoorschijn worden getoverd, maar zijn eigenlijk te klein voor een volwassene. Toch heeft de Disco Sport heel wat in zijn mars en is hij opvallend moduleerbaar, dankzij een asymmetrische bank die kan kantelen, dichtklappen en met 16cm verschuiven, zodat je kan kiezen tussen been- of kofferruimte (981 l).

Weinig verrassingen achter het stuur: alles blijft in lijn met de zuiverste huisstijl. Het dashboard is sober ontworpen, de materialen zijn van topkwaliteit en alles is keurig afgewerkt. Het interieur blijft onder het niveau van dat van de Evoque, maar dat doet de prijs ook. Het geheel komt luxueus over, zeker in de duurdere versies, met onder meer een 8 inch aanraakscherm voor de bediening van de nieuwste multimedia systemen (muziekstreaming, geavanceerde navigatie en toegang tot de inhoud van je smartphone met een app die InControl heet).

De Discovery Sport heeft drie motoren in de aanbieding en nog dit jaar komt er een vierde bij (2l diesel met tweewielaandrijving). Voorlopig omvat het programma een benzinemotor van 240pk en twee diesels: een TD4 van 150pk en een SD4 van 190pk. Al deze versies hebben vierwielaandrijving en een Active Driveline die bij normaal gebruik automatisch de achteras afkoppelt om brandstof te besparen. Terrain Response is een systeem dat de belangrijkste functies aanpast aan het terrein: normaal, glad, modder en zand.

Topdynamiek

De 2,2l SD4 van 190pk die wij hebben getest, is een erg prettige, vlotte motor die stevig optrekt. Het is ontspannen rijden in deze auto, met voldoende kracht in reserve voor als het nodig is. Al die eigenschappen dragen bij tot het algemene comfort. En tot het rijplezier. Want de Land Rover Discovery Sport heeft een zachte, nauwkeurige besturing en gedraagt zich perfect evenwichtig. Een parel die veel mensen enthousiast zal maken, dat staat vast! Vanaf €33.900.

ARNAUD DELLICOUR

Partner Content