Opmerkelijk en bijna niet te geloven: de goedkoopste Lodgy blijft onder de psychologische drempel van euro 10.000. Voor euro 9.990 om precies te zijn, krijgt u een sobere auto met een bescheiden motor (1.6 l benzinemotor van 82 pk) maar dat belet niet dat Dacia met dit model eens te meer de prijzen breekt. Ook de goedkoopste diesel wordt in de versie met zeven plaatsen verkocht tegen een prijs die de concurrenten doet verbleken: minder dan euro 14.000 of een goede euro 10.000 goedkoper dan de belangrijkste rivalen. Op het eerste gezicht lijkt het een gewaagde zet om in het vaarwater van Renault te komen, maa...

Opmerkelijk en bijna niet te geloven: de goedkoopste Lodgy blijft onder de psychologische drempel van euro 10.000. Voor euro 9.990 om precies te zijn, krijgt u een sobere auto met een bescheiden motor (1.6 l benzinemotor van 82 pk) maar dat belet niet dat Dacia met dit model eens te meer de prijzen breekt. Ook de goedkoopste diesel wordt in de versie met zeven plaatsen verkocht tegen een prijs die de concurrenten doet verbleken: minder dan euro 14.000 of een goede euro 10.000 goedkoper dan de belangrijkste rivalen. Op het eerste gezicht lijkt het een gewaagde zet om in het vaarwater van Renault te komen, maar eigenlijk is het heel slim bedacht. Getuigen daarvan de ervaring en het succes van Dacia. Sinds 2004 neemt de verkoop elk jaar met 20% toe, zodat het goedkope merk nu 30% van de omzet van Renault-Nissan vertegenwoordigt. De Lodgy is dus onder een goed gesternte geboren. Dacia let zoals altijd op de kosten. Dat verklaart waarom de Lodgy zijn voordeel doet met carry over, het gebruik van onderdelen van andere modellen van het merk. Het is dan ook geen verrassing dat de monovolume vertrekt van het (weliswaar versterkte) chassis van andere Dacia's en ook elementen leent van de MCV, de lange break van het merk, zoals de stoelen. Voor euro 500 extra kunt u in totaal zeven mensen vervoeren, dankzij een extra rij in de vorm van een opklapbare bank. Ze verdwijnt wel niet in de vloer, maar is meer dan comfortabel en ruim genoeg voor twee volwassenen. Dat is trouwens de sterkste troef van de Lodgy: zijn royale ruimte die niet voor die van een grote monovolume moet onderdoen. Ook de koffer bewijst dat: ondanks de beperkte lengte van de Lodgy (4,5 m) heeft hij een inhoud van 207 tot 634 l. In de configuratie met twee zitplaatsen haalt hij zelfs 2.617 l, wat evenveel is als een Renault Espace! Nog een eigenschap van deze Dacia: de aankleding van het interieur is minder rudimentair dan bij andere modellen. De vormgeving van het dashboard kreeg meer aandacht, het plastic is van betere kwaliteit en er is geen gebrek aan slimme opbergvakken. De kers op de taart is een nieuw multimediasysteem met aanraakscherm, navigatie, radio, Bluetooth en USB- en aux-aansluitingen voor externe muziekspelers. Met een prijskaartje van slechts euro 450 blijft al dat moois bovendien betaalbaar. Ook op de weg weet de Lodgy te bekoren. Hij is wel een stuk luidruchtiger dan een traditionele monovolume, maar storend wordt dat niet. Zijn dCi van 90 of 110 pk levert prima prestaties en komt nooit kracht te kort. Bij de benzinemotoren is de beste keuze de kleine 1.2 Tce, die met zijn turbocompressor een bescheiden cilinderinhoud compenseert en zeker in de stad een uitstekende verhouding tussen prestaties en verbruik oplevert. Maar als heel het gezin aan boord is, inclusief bagage, moet u echt geen wonderen verwachten. De Lodgy is een goed ontworpen auto die zijn plaats in het segment verdient. Hij heeft veel in zijn mars en kan een geduchte concurrent worden voor vaste waarden als de Grand Scénic. Al blijft het dan natuurlijk in de familie. Arnaud Dellicour