Kort samengevat: de nieuwe KIA Carens is een compacte monovolume, een homogene auto met een relatief aantrekkelijke prijs, veel ruimte - hij heeft zeven zitplaatsen - en een behoorlijk pittige dieselmotor. Troeven te over om hem te verlossen uit de anonimiteit waartoe de eerste generatie gedoemd leek. De regel die voor de meeste nieuwe modellen geldt, gaat ook hier op: deze Carens lijkt nauwelijks op zijn voorganger. Een goede zaak, want de weinig geslaagde vormgeving was duidelijk aan verbetering toe.
...

Kort samengevat: de nieuwe KIA Carens is een compacte monovolume, een homogene auto met een relatief aantrekkelijke prijs, veel ruimte - hij heeft zeven zitplaatsen - en een behoorlijk pittige dieselmotor. Troeven te over om hem te verlossen uit de anonimiteit waartoe de eerste generatie gedoemd leek. De regel die voor de meeste nieuwe modellen geldt, gaat ook hier op: deze Carens lijkt nauwelijks op zijn voorganger. Een goede zaak, want de weinig geslaagde vormgeving was duidelijk aan verbetering toe. Ook de afmetingen zijn gewijzigd. Alles is wat groter geworden: 5,5 cm langer, 5 cm breder, 4 cm hoger. De passagiers krijgen daardoor meer ruimte, terwijl er zelfs plaats genoeg is voor een tweede achterbank. We zeiden het al: de nieuwe Carens heeft zeven plaatsen. Volgens de Japanse ingenieurs is er op de derde rij ruimte genoeg voor twee volwassenen van een meter tachtig maar hoewel wij zonder moeite plaats konden nemen (het in- en uitstappen wordt vergemakkelijkt door het bankje in het midden, dat naar voren schuift) hadden we er geen uren willen blijven zitten! Voor jonge kinderen zijn de extra plaatsen echter wel handig. En de bagage? Bij de versie voor zeven passagiers zal ze thuis moeten blijven, want de kofferruimte bedraagt hier een heel bescheiden 74 l. Maar wanneer de derde rij wordt neergeklapt en helemaal in de vloer verdwijnt, stijgt het nuttige laadvolume tot 414 l. Wie voor de minimale optie met vijf plaatsen kiest, krijgt 430 l kofferruimte. Een minimale optie, vraagt u? Als u uw Carens liever zonder de extra bank in de koffer bestelt, krijgt u euro500 korting! De binnenruimte valt goed mee met veel plaats, een meer dan correcte afwerking, veel bakjes en vakjes en een rijhouding waarop niets aan te merken valt, ook al is de stuurkolom alleen in de hoogte regelbaar. Maar we waren wel verrast toen we merkten dat het comfort achterin sterk verschilt tussen de versie met vijf en die met zeven plaatsen. In de configuratie voor grote gezinnen is zelfs de zitting van de achterbank minder dik, terwijl de bank in de vijfzitsversie niet kan verschuiven. De oude Carens kwam met zijn 2.0 l CRDi common rail van 113 pk soms kracht te kort wanneer hij een volle lading passagiers en bagage moest vervoeren. Dat probleem is met zijn nieuwe broer voltooid verleden tijd want de nieuwe jaargang wordt aangedreven door een 2.0 l CRDi VGT met turbo met variabele geometrie van 140 pk (in ons land 136 pk, om fiscale redenen) en 305 Nm koppel. Een motor die hem uitstekend past! De soepele diesel trekt aan vanaf 1600 t/min, klimt pittig naar 3000 en durft tot aan de rode zone te gaan zonder buiten adem te geraken. Hij krijgt een manuele versnellingsbak met zes verhoudingen mee. Als optie is ook een automaat met vier verhoudingen en sequentiële bediening verkrijgbaar, praktisch in de stad maar vrij luidruchtig. Op de Duitse autowegen waar wij hem mochten testen, voelde de Carens ook op hoge snelheid veilig aan, onder meer dankzij een redelijk neutraal gedrag. Petje af voor de efficiënte ophanging en de geluiddemping, die de Carens uiterst comfortabel maken. Op uw bestelbon zult u weinig opties vinden, maar zelfs de instapversie (LX) is royaal uitgerust. De luxe-uitvoering (EX) mist geen enkel snufje. Haar prijskaartje? euro21.290 voor de 2.0 l CRDi 136 pk en euro17.990 voor de 2.0 l benzineversie van 144 pk. nArnaud Dellicour