Op 1 oktober 2012 werden eindelijk de wijzigingen aan de Telecomwet van kracht die het makkelijker maken voor de consument om zijn telecomcontract op te zeggen en van operator te veranderen. U kunt nu na zes maanden uw contract kosteloos opzeggen zodat u niet meer voor een lange tijd gebonden bent. Die opzeg hoeft trouwens ook niet meer via een aangetekende brief te gebeuren, maar kan ook schriftelijk via brief of sms, e-mail of via de klantenservice.
...

Op 1 oktober 2012 werden eindelijk de wijzigingen aan de Telecomwet van kracht die het makkelijker maken voor de consument om zijn telecomcontract op te zeggen en van operator te veranderen. U kunt nu na zes maanden uw contract kosteloos opzeggen zodat u niet meer voor een lange tijd gebonden bent. Die opzeg hoeft trouwens ook niet meer via een aangetekende brief te gebeuren, maar kan ook schriftelijk via brief of sms, e-mail of via de klantenservice. Langs de zijde van de telecomoperator wordt het een pak moeilijker om de klant aan zich te binden, want men mag u niet langer opbellen om een contract mondeling af te sluiten, zoals dit in het verleden wel eens gebeurde. Enkel met een geschreven bevestiging kunt u nog een contract afsluiten of verlengen, wat betekent dat een contract van bepaalde tijd ook niet meer automatisch mag worden verlengd. Maar operatoren contacteren klanten soms ook om nieuwe, bijkomende diensten voor te stellen of om u te overtuigen over te stappen naar een ander tariefplan. Als u daar telefonisch mee akkoord gaat (of als dat zo wordt geïnterpreteerd), kan men die wijzigingen dan zo maar meteen doorvoeren? De ombudsman voor Telecommunicatie, Luc Tuerlinckx, is duidelijk: "Ook in dit geval moet de operator een schriftelijke bevestiging van de klant hebben ontvangen. Het kan niet dat u op uw volgende factuur moet lezen dat de wijzigingen al zijn doorgevoerd na enkel een telefonisch contact. Indien u hiermee niet akkoord gaat, neem dan zo snel mogelijk contact met de operator. Schriftelijk reageren is nog het beste. Komt er geen oplossing, dan kunt u de ombudsdienst contacteren, wij trachten in eerste instantie te bemiddelen met de operator." "In het geval de klant wél een schriftelijke bevestiging van de veranderingen ontvangt, moet hij hier in principe ook nog schriftelijk op antwoorden, volgens onze interpretatie van de wet. Dit kan ook via mail of via de website. In ieder geval, de bewijslast ligt bij de operator, hij moet aantonen dat u schriftelijk hebt bevestigd." Een laatste mogelijkheid is te reageren via de wet van verkoop op afstand. Die geeft u 14 dagen de tijd om te reageren als u zich alsnog bedenkt. "Maar het is beter niets te tekenen dan daarop later te moeten terugkomen", besluit Luc Tuerlinckx. Filip Godelaine