Onderweg van hier naar ginder

Om ocharme 163 kcal te verbruiken moet u al een uur aan een stuk met de auto rijden.
...

Om ocharme 163 kcal te verbruiken moet u al een uur aan een stuk met de auto rijden. Terwijl u met een halfuurtje wandelen al 120 kcal en met fietsen zelfs 255 kcal verliest! Als u bij het stappen verwoed met uw armen zwaait of bij het fietsen afwisselend op uw zadel zit en op de trappers staat, levert dat nog een paar extra kilocalorieën op. En natuurlijk neemt u bij aankomst niet de lift, maar bestijgt u de trap. De gedachte dat u daarmee liefst 7 kcal per minuut verbrandt, zal u vleugels geven!Doet u elke ochtend slechts vijf sit-ups omdat u nu eenmaal maar vijf keer op de snooze-toets van de wekker kunt duwen? Dat is dan al een goed begin: het levert u 5 x 0,2 kilocalorieën (kcal) of 1 kcal op. Nu fluks het bed uit en naar de badkamer: tanden poetsen: 7 kcal pyjama uit: 4,1 kcal douchen: 41 kcal aankleden: 41 kcal. En dan is er het ontbijt. Want jawel, door te eten neemt u calorieën op, maar u verliest er ook. De meeste bij het verteren van proteïnen, de minste als vet zich in lichaamsvet laat omzetten. Koolhydraten zitten daar ergens tussenin. Neemt u voor een plaspauze de trap om de toiletten op te zoeken, dan verbruikt u op een dag met vijfpauzes liefst 350 kcal extra. U kunt uw zijdelingse dijspieren trainen door de trap zijdelings te beklimmen en telkens met uw onderste been uw bovenste te kruisen. Oké, dat is misschien geen gezicht, maar bedenk dat 15 minuten lachen per dag u al snel een verlies van 10 tot 40 kcal oplevert, om nog maar te zwijgen over de afname van stresshormoon en dikmaker bij uitstek: cortisol!Werk dat fysieke inspanning vraagt, is een zegen voor uw conditie. Maar zelfs als u uw brood achter een bureau verdient, levert dat nog altijd 980 kcal op voor een werkdag van acht uur. Een kwartiertje driftig tikwerk is al snel goed voor 25 kcal. Nadenken vreet zo'n 0,1 kcal per minuut weg: eigenlijk veel omdat enkel uw hersens werken. Heel intensief nadenken (maar dat houdt u geen dag lang vol!) verbruikt zelfs 1,5 kcal per minuut. Deskundigen schatten dat u met hersenwerk dagelijks 20 tot 50 kcal verbrandt.Huishoudelijke klussen kosten u al snel een paar honderd calorieën per uur. Met schoonmaken raakt u 122 kcal kwijt op een half uurtje. Rekken en strekken daarbij doet uw spieren goed! Een toertje door het huis met de stofzuiger: hoppa, 150 kcal weg! Blinkt alles al? Laat dan een halfuurtje lang de hond uit, dat is ook goed voor 90 tot 122 kcal! Of ga wat tuinieren: slecht voor de rug maar goed voor 68 kcal per kwartier!Ploft u nu in de zetel neer? Zet dan een thriller op. Die versnelt uw hartslag en... ja hoor: u verbrandt weer calorieën. The Shining (met Jack Nicholson als superengerd) doet u 184 kcal verliezen, gevolgd door Jaws, de witte haai, die 161 kcal opeet. Tussendoor kunt u misschien nog wat strijken, goed voor 130 kcal per uur?Cafeïne versnelt de verbranding van kilocalorieën, dus een koffie- of theepauze (zonder suiker of koekje) is een goed idee. Nog beter is het om koud water te drinken: uw lichaam warmt het water op tot lichaamstemperatuur door weer een paar kilocalorieën te verbranden. Krijgt u er trek van? Enthousiast (suikervrij) kauwgomgebruik ontdoet u van een paar kilocalorieën meer... en weerhoudt u van snoepen. Eet u liever een appel of peer? Schil die dan niet, het verorberen van de schil scheelt alweer een slok op de calorieborrel!Het avondmaal bereiden kost 204 kcal per uur. Als u het wat pikanter maakt, verbrandt u sneller calorieën. En als u ook nog zelf de vaat doet, verbruikt ú extra energie in plaats van de vaatwasser...Op zich verliest u 588 kilocalorieën als u acht uur slaapt. Maar het is nuttig om nog even wakker te blijven voor een vrijpartij: gemiddeld goed voor 300 kilocalorieën per uur of - realistischer - 90 kilocalorieën per half uur! Hebt u geen tijd of zin om een of andere fitnesszaal aan te doen, troost u dan met de gedachte dat winkelen een work-out kan vervangen. In de supermarkt verliest u 40 kcal per kwartier achter uw winkelwagentje. In combinatie met het slepen van zware tassen komt u al snel aan 186 kcal per uur. Niet alleen uw portemonnee wordt dus lichter van het winkelen...Ariane De Borger