Bij de eerste kennismaking heb je er het raden naar wat de Twizy eigenlijk wil zijn. Een auto? Een scooter? "Geen van beide, het is een nieuw ecologisch mobiliteitsconcept met 100% zero uitstoot. Beschouw hem als een huwelijk tussen een stadsauto en een scooter met koetswerk. Een concept dat compleet verschilt van alles wat op de markt te vinden is", zegt Christophe Ambroggi, productleider van Twizy. "Hij heeft de wendbaarheid van een scooter en de veiligheid van een auto."
...

Bij de eerste kennismaking heb je er het raden naar wat de Twizy eigenlijk wil zijn. Een auto? Een scooter? "Geen van beide, het is een nieuw ecologisch mobiliteitsconcept met 100% zero uitstoot. Beschouw hem als een huwelijk tussen een stadsauto en een scooter met koetswerk. Een concept dat compleet verschilt van alles wat op de markt te vinden is", zegt Christophe Ambroggi, productleider van Twizy. "Hij heeft de wendbaarheid van een scooter en de veiligheid van een auto." Dat willen we wel eens zien! Er zijn twee versies: de Twizy 45 en de 80. In de praktijk - we zijn gestart met de 80 km/u versie - lijkt de Twizy op een kart, ook al omdat hij zo eenvoudig te bedienen is: een startknop, een stuur, een pedaal om te versnellen en een pedaal om te remmen, én een automatische transmissie, meer is er niet aan. Er mee rijden is kinderspel. Dat kart-DNA vind je ook terug bij het rijden: de Twizy heeft een erg laag zwaartepunt wat hem zeer vinnig en baanvast maakt. De rijsensatie is sportief, wat altijd leuk is. Toen we hem op de proef stelden op de bochtige wegen van Ibiza, lieten we hem zelfs een paar keer slippen zonder angst te krijgen. Maar in de regen rijdt u best voorzichtig als een opa, want dan vertoont het autootje veel onderstuur. Spelen met de Twizy kan, maar eigenlijk is hij gemaakt voor verstandiger gebruik, wat hem in theorie een actieradius van 100 km geeft. Met onze gedurfde rij-stijl werden het er 35 minder... De prestaties van de Twizy 45 zijn met een topsnelheid van 45 km/u onvermijdelijk beperkt. Toch blijft hij redelijk levendig, trekt hij bij het stoplicht flink op en gaat hij moeiteloos mee met het stadsverkeer. Er tussendoor glippen kan hij niet, daar is hij te breed voor. Voor de grote wegen is hij uiteraard niet gemaakt maar hij heeft wel het voordeel dat je er al vanaf 16 mee mag rijden zonder rijbewijs. De Twizy 80 combineert alle troeven van de 45 - wendbaarheid, vinnigheid, korte draaicirkel - met een hogere topsnelheid. In theorie kan hij de snelweg op, maar aanbevolen is dat niet. Het bijzondere aan de Twizy is het ontbreken van portieren. Bij de Twizy 45 stoort dat niet en is het zelfs handig bij het in- en uitstappen. Bij de Twizy 80 is de optie 'portieren', zelfs zonder glas, een stuk comfortabeler op de grote weg, als er meer dan 50 km/u wordt gereden. Ze geven een veiliger gevoel en bieden een betere bescherming tegen de wind. En de duozit? De passagier zit pal achter de bestuurder en niet echt comfortabel. Voor korte ritten gaat het nog, maar de ruimte is echt heel krap - niet voor mensen met claustrofobie. Het prijskaartje: euro 6.990 voor de Twizy 45 en euro 7.960 voor de 80, die van 15% belastingvermindering profiteert. Tel daar euro50 per maand bij voor de huur van de batterij, die zich aan een gewoon stopcontact van 220 V laat opladen. Dankzij dat forfait moet de klant zich geen zorgen maken over eventuele batterijproblemen zoals een defect of afnemende prestaties. Als er iets fout gaat, vervangt Renault de batterij of wordt u gratis uit de nood geholpen als u zonder stroom valt. Arnaud Dellicour