Volkswagen was een laatkomer in het al druk bezette segment van de SUV's, maar maakte veel ophef met zijn Tiguan, een bestseller en een blijver. Sinds 2007 rolden er 2,8 miljoen Tiguans van de band. Reden genoeg voor de fabrikant om een tweede generatie te ontwikkelen, daarbij gebruik makend van de nieuwe modulaire technologie van de Golf. De nieuwkomer is ongeveer 80kg lichter dan zijn voorganger, een stukje langer (4,48 m) en veel beter uitgerust. Mooi. Maar hoe nieuw de Tiguan ook is, zijn look blijft trouw aan die van de eerste gene...

Volkswagen was een laatkomer in het al druk bezette segment van de SUV's, maar maakte veel ophef met zijn Tiguan, een bestseller en een blijver. Sinds 2007 rolden er 2,8 miljoen Tiguans van de band. Reden genoeg voor de fabrikant om een tweede generatie te ontwikkelen, daarbij gebruik makend van de nieuwe modulaire technologie van de Golf. De nieuwkomer is ongeveer 80kg lichter dan zijn voorganger, een stukje langer (4,48 m) en veel beter uitgerust. Mooi. Maar hoe nieuw de Tiguan ook is, zijn look blijft trouw aan die van de eerste generatie.Volkswagenklanten zullen zich meteen thuis voelen in de nieuwe Tiguan, want het dashboard heeft heel veel gemeen met dat van de Passat. De duurdere uitvoeringen hebben trouwens, net als de Passat, een volledig digitaal dashboard. Met zijn extra lengte is het nieuwe model nog ruimer dan zijn voorganger. Er is plaats in overvloed voor vier volwassenen en ook op de achterbank is de beenruimte royaal. Een leuk detail: de beroemde schuivende achterbank met verstelbare rugleuningen is weer van de partij. Opbergmogelijkheden zijn er genoeg en de koffer is met niet minder dan 145 liter toegenomen, zodat de Tiguan een ideale reisgenoot is. Het kan nog groter, want in 2017 komt er een versie met zeven zitplaatsen op de markt. Geduld.Qua motor moet de Tiguan niet onderdoen voor de Passat. Het wordt wel even wachten op de TDI van 115pk (ook 2 liter, geen 1.6), maar bij de diesels vinden we nu al een 2 liter TDI van 150pk, een vaste waarde, evenals een krachtige 2 liter TDI van 240pk, die ook onder de motorkap van de Passat zit. Voorlopig is er maar één benzinemotor, de 1.4 TSI.De favoriete motor voor een auto van dit type is en blijft evenwel de 2 liter TDI 150, hier met 4Motion (vierwielaandrijving) of met een DSG-versnellingsbak met zeven verhoudingen. Hij geeft de Tiguan veel pit, ook al is hij een ietsje luidruchtiger dan bijvoorbeeld de 1.6 dCi 130 van de Renault Kadjar. Het verbruik blijft aan de redelijke kant, 6 tot 7 l/100km, afhankelijk van de omstandigheden. Noteer bovendien dat de Tiguan soepeler is dan vroeger, terwijl er op zijn stabiliteit niets aan te merken valt. Een detail: de vering leek ons een beetje aan de stugge kant, echter zonder afbreuk te doen aan het comfort van deze voor de snelweg gemaakte SUV.Na onze testrit waren we helemaal overtuigd. Het staat als een paal boven water dat de tweede generatie Tiguans alles in huis heeft om weer een succes te worden. Volkswagen blijft zijn recept trouw en dat is net wat de klanten willen. Dit is de perfecte visie op de SUV van vandaag en morgen: comfortabeler, efficiënter en soberder, maar ook beter uitgerust, veiliger en met meer technologie. Vanaf €33.810.ARNAUD DELLICOUR