Trouw aan zichzelf

Na een carrière van 13 jaar is de Smart ForTwo in een compleet nieuw jasje gestopt. Hij wordt nu in samenwerking met Renault gemaakt, maar blijft ook met die nieuwe partner een rasechte stadsauto.

De nieuwe ForTwo past in een gezamenlijk project van Smart en Renault en deelt zowel het onderstel als de motoren met de nieuwe Twingo. Dat moest wel, want zelfs met een productie van anderhalf miljoen stuks, is Mercedes met de eerste generatie van de Smart ForTwo nooit uit de rode cijfers geraakt. Maar de aanpak is niet veranderd en de samenwerking met Renault doet geen afbreuk aan het technische principe van het oorspronkelijke model, met de motor onder de kofferruimte en achterwielaandrijving.

Meer wendbaarheid

De look van de Smart is niet ingrijpend veranderd maar wel moderner geworden, met onder meer grote koplampen. De voor- en achterpartij blijven tot het minimum beperkt, de achterklep opent in twee delen en de grote portieren hebben geen stijlen. Ook het lakwerk in twee kleuren, al meer dan tien jaar de echte signatuur van deze auto, blijft behouden. De ForTwo is 10cm breder geworden en ook de spoorbreedte is vergroot. Toch is deze microauto nog wendbaarder dan vroeger, met een draaihoek van de voorwielen van 45° in plaats van 30°, wat de draaicirkel met bijna twee meter verkleint. Uitzonderlijk!

De nieuwe afmetingen zijn een pluspunt voor de wegligging en vooral voor de passieve veiligheid. De Smart is nu opgewassen tegen een frontale botsing met een zware sedan. Alle rijhulpjes van een moderne auto zijn aanwezig, met onder meer een systeem voor stabilisatie tegen zijwind (in serie), een anticrashradar en een waarschuwing als je over de witte streep gaat.

De ForTwo blijft een relatief smalle auto maar geeft de inzittenden door de 10 cm extra toch wat meer ruimte. De stoelen uit één stuk hadden malser gekund, maar bieden voldoende steun. Het dashboard is nog altijd met stof bekleed en is beter gemonteerd. Maar de bediening – knoppen, versnellingspook – zijn die van de Twingo en vallen wat tegen, zeker als je het gamma van Mercedes kent.

Meer comfort

De driecilinder benzinemotoren zijn identiek aan die van de Twingo. De atmosferische motor met 1 liter cilinderinhoud is goed voor 71pk, de turbo van 900cc voor 90pk. Er staat nog een instapversie van 60pk op het programma, samen met een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling, die tegen de zomer wordt verwacht. De ForTwo heeft nu dus een handgeschakelde versnellingsbak en dat is nieuw! Wij hebben de 90 pk getest, die in de stad voldoende pit heeft, maar op de grote weg snel buiten adem raakt. Vreemd! Maar dat wordt goedgemaakt door het comfort, dat echt beter is, vooral op het vlak van de vering en de geluidsisolatie. Vanaf €11.132.

ARNAUD DELLICOUR

Partner Content