De gloednieuwe Celerio heeft zijn uiterlijk niet echt mee. Hij volgt de lijn van de recentste stadsauto's niet, maar gaat zijn eigen weg: die van eenvoud en ruimte. Verwacht geen gepersonaliseerde versie, geen eindeloze lijst van opties, geen hoogtechnologische snufjes. De Celerio moet het hebben van eenvoud. Toeval is dat niet, want de auto is vooral bestemd voor groeimarkten, die commercieel gezien veel minder kieskeurig zijn. Vandaar dat de vormgeving recht uit de jaren '90 lijkt te kom...

De gloednieuwe Celerio heeft zijn uiterlijk niet echt mee. Hij volgt de lijn van de recentste stadsauto's niet, maar gaat zijn eigen weg: die van eenvoud en ruimte. Verwacht geen gepersonaliseerde versie, geen eindeloze lijst van opties, geen hoogtechnologische snufjes. De Celerio moet het hebben van eenvoud. Toeval is dat niet, want de auto is vooral bestemd voor groeimarkten, die commercieel gezien veel minder kieskeurig zijn. Vandaar dat de vormgeving recht uit de jaren '90 lijkt te komen. Deze Japanner heeft andere charmes: een oerdegelijke betrouwbaarheid en een meer dan competitieve prijs. Met 3,60 m is de Celerio 10 cm langer dan de oude Alto, die hij trouwens niet vervangt. Hij onderscheidt zich vooral door zijn fikse hoogte - 1,53 m - en zijn royale wielbasis van 2,42 m, twee afmetingen die de binnenruimte ten goede komen. De grote troef van dit model is dan ook zijn ruimte achterin, een van de beste van zijn categorie, zeker als je ook naar de beenruimte en de dakhoogte kijkt. Dit is dus een auto met vijf volwaardige plaatsen. Omdat de deuren tot bijna 90° openen, is de achterbank uitstekend bereikbaar. Nog meer goed nieuws: de koffer heeft een inhoud van 254 l, een record voor deze categorie auto's. Het platform van de Celerio is nieuw, maar de 1 liter driecilindermotor is een oude bekende. Hoewel hij werd aangepast - om hem lichter te maken - stoot hij nog altijd 99 g/km CO2 uit. Met een start&stop was dat minder geweest, maar op het bij ons geïmporteerde model ontbreekt dat systeem. Jammer. Met 68 pk en 90 Nm koppel blijft het toch een charmante motor, opvallend pittig, met voldoende reserve en - gelet op zijn architectuur - redelijk stil. De nieuwe versnellingsbak schakelt vlot en heeft vijf vrij lange verhoudingen. Misschien een ietsje té lang. In april komt er ook een Celerio met automatische versnellingsbak. Op de weg gedraagt de Celerio zich zoals zijn look en prijs doen uitschijnen. Niet meer en niet minder. De ophanging is behoorlijk comfortabel maar is niet altijd opgewassen tegen het slingeren van de hoge carrosserie. Het basismodel heeft een catalogusprijs van € 9.999, maar daar gaat een lanceringskorting van € 1.500 af, zodat je tijdelijk slechts € 8.499 betaalt. Dat is interessant, ook al vertegenwoordigen instapmodellen volgens marktanalyses slechts 5 % van de verkoop. Mis- schien is een stapje hoger interessanter: de GL kost € 10.999. Na aftrek van de promotiekorting wordt dat € 9.499. ARNAUD DELLICOUR