In de jaren na de oorlog kenden de Verenigde Staten een sterke economische groei. Het waren de gouden jaren, de American Dream was levend en wel en het optimisme onstuitbaar. En het was vooral de tijd dat de auto koning werd. De economische groei resulteerde in de uitbouw van een indrukwekkend wegennet en de auto-industrie kreeg een enorme boost. Het leven ging zich afspelen op en rond de weg. Sommige wegen namen mythische proporties aan, zoals Route 66 en Hollywood Boulevard. De auto werd een statussymbool, vertelde wie je was. ...

In de jaren na de oorlog kenden de Verenigde Staten een sterke economische groei. Het waren de gouden jaren, de American Dream was levend en wel en het optimisme onstuitbaar. En het was vooral de tijd dat de auto koning werd. De economische groei resulteerde in de uitbouw van een indrukwekkend wegennet en de auto-industrie kreeg een enorme boost. Het leven ging zich afspelen op en rond de weg. Sommige wegen namen mythische proporties aan, zoals Route 66 en Hollywood Boulevard. De auto werd een statussymbool, vertelde wie je was. "Mijn ouders reden toen met Amerikaanse wagens", herinnert Autoworld-voorzitter Herman De Croo zich. "Iedereen droomde in die tijd van Amerika".Om helemaal die sfeer op te roepen, spaarden de scenografen van Autoworld kosten noch moeite. Ze bouwden op de 2.000 m2 grote mezzanine van het museum een Amerikaans dorp uit die gouden periode na, compleet met milkshakebar, drive-inmovie, een iconisch benzinestation met garage, met op de achtergrond een beroemde skyline. In de milkshakebar kan je trouwens terecht voor een drankje.Uiteraard staan er in het stadje auto's geparkeerd, want daar draait het bij Autoworld om. Sommige van de 40 glimmende Amerikaanse bolides met veel chroom en indrukwekkend koetswerk zijn zo excentriek dat ze haast op spaceshuttles lijken. Felle kleuren kregen ze destijds ook mee - denk maar aan de Pink Cadillac - om de somberheid van de oorlogsjaren te doen vergeten. En groot waren ze! De motorkap was haast even lang als de kofferruimte.Je kan onder andere de Buick, Cadillac, Chevrolet en Pontiac bewonderen. Of herinner je je nog de Thunderbird, Torino en Mercury van Ford? Blikvanger is de Plymouth Superbird die Chrysler in 1970 op de markt bracht. En dan is er nog de legendarische Ford Mustang, waarvan volgend jaar een nieuw model uitkomt. Op deze expo kan je de versie anno 2018 al in avant-première zien.Als je even halt houdt in de drive-inbioscoop en filmfragmenten bekijkt, ontdek je dat de auto toen ook een ster was op het witte doek. Hollywood maakte sommige auto's wereldberoemd, zoals de groene Mustang van Steve McQueen in Bullit (1968).Motorliefhebbers komen eveneens aan hun trekken. Want ook de motor beleefde na de oorlog gouden jaren. Vijftien Harley Davidsons roepen de sfeer op van Easy Rider, de cultfilm uit 1969 met Peter Fonda.De tentoonstelling sluit af met de jaren '70, niet toevallig wanneer de oliecrisis uitbreekt en het vooruitgangsoptimisme een eerste knauw krijgt.American Dream Cars and Bikes. The Golden Years. 15/12 tot 28/1/2018 in Autoworld, Brussel. Ma-vr, 10-17 uur, WE 10-18 uur. ?13. Ook open op feestdagen. www.americandreamcars.be, www.autoworld.beANN HEYLENS