Gouden schoenen en handtassen, luipaardprints... Vrouwen die dit seizoen mee willen zijn met de mode, kleden zich zoals Joan Collins in Dallas - gelukkig zonder die verschrikkelijke epauletten. In de modewereld is creativiteit synoniem met een al dan niet geslaagde interpretatie van het verleden, toen alle silhouetten al eens uitgevonden werden. In het interieur stappen we nu eens terug naar de fifties en dan weer naar het plastic van de sixties. Veel jonge mensen zijn ervan overtuigd dat her...

Gouden schoenen en handtassen, luipaardprints... Vrouwen die dit seizoen mee willen zijn met de mode, kleden zich zoals Joan Collins in Dallas - gelukkig zonder die verschrikkelijke epauletten. In de modewereld is creativiteit synoniem met een al dan niet geslaagde interpretatie van het verleden, toen alle silhouetten al eens uitgevonden werden. In het interieur stappen we nu eens terug naar de fifties en dan weer naar het plastic van de sixties. Veel jonge mensen zijn ervan overtuigd dat heruitgaven van Le Corbusier gloednieuw hedendaags design zijn. Ook de film is dol op commercieel veilige remakes. Batman, King Kong,... ze zijn nog altijd 'in'. En wat is er nieuw in de muziek? De recensenten maken zich vrolijk over jonge singer-songwriters. Nieuw? Laat ons niet lachen! Een andere 'innovatie' met veel succes is Abba Gold, een perfecte lookalike van de groep Abba, ouderwets toen ze met Waterloo het Eurovisiesongfestival wonnen maar nu een echt cultfenomeen. Een trend. Abba Gold komt in onze cultuurpagina's aan bod, terecht, want ze doen het knap en hun shows zijn echt de moeite waard. Maar toch roept dit fenomeen vragen op: slaagt het begin van de XXIe eeuw er dan niet in om zijn eigen stempel op de populaire cultuur te drukken? Een van de redenen van de onophoudelijke verwijzingen naar het verleden zou te maken hebben met het gevoel van veiligheid dat de nostalgie ons verschaft. De stabiliteit van vroeger, dat geïdealiseerde verleden waar wij ons aan kunnen vastklampen, compenseert het feit dat we voortdurend nieuwe manieren moeten vinden om in de moderne maatschappij te functioneren. Dat brengt ons op een ander thema dat in dit nummer ter sprake komt en in de context veelzeggend is: de grootouders van nieuwsamengestelde gezinnen. De rol van de klassieke grootouders is al niet eenvoudig. Er zijn honderden boeken over geschreven. Hoe moet het dan met grootouders die door het spel van echtscheidingen en nieuwe huwelijken, hun rol meer aan het toeval dan aan bloedverwantschap danken? Elke situatie is anders en alleen gezond verstand brengt raad. Maar eenvoudig is het niet. Nog een andere trendy comeback is onze pagina's binnengeslopen: die van de hoffelijkheid. Een nuttige comeback na de versoepeling van wat ooit goede manieren heette. De vele veranderingen in de maatschappij maken ons vaak onzeker. Hoe nodig je een ongehuwd stel uit? Hoe antwoord je correct op een e-mail? Wanneer is het gebruik van de gsm uit den boze? Kenners hebben het ons allemaal keurig uitgelegd. En wij zeggen, heel beleefd: "Dank u wel!" Anne Vanderdonckt