Terug in de running?

Alfa Romeo kondigt sinds lang een echte vernieuwing aan, maar die bleef tot nu toe uit. De Tonale, een compacte SUV, zou een eerste stap in die richting kunnen zijn, in afwachting van andere modellen die in 2024 op de markt komen.

Alfa Romeo is al jaren een schaduw van wat het ooit was. Vernieuwingen liepen op een sisser uit, met een terugvallende verkoop tot gevolg, zelfs in Italië. In die moeilijke context speelt Alfa misschien wel zijn laatste kaarten uit. De Tonale moet het merk een toekomst geven. Maar dat zal niet van de ene dag op de andere gebeuren. Wellicht zal Alfa tien jaar nodig hebben om er weer helemaal te staan en vooral weer winstgevend te worden. De Tonale is in elk geval een stap in de goede richting, al was het maar omdat hij in het populaire segment van de compacte SUV’s thuishoort.

Aura van weleer

We hebben er een jaar langer dan voorzien op moeten wachten, maar Alfa-fans hoeven zich geen zorgen te maken: het DNA van het merk is niet verloren gegaan. Dat merk je meteen aan de elegante, opwindende lijn van het koetswerk, die niemand onverschillig laat. De Tonale is niet van nul vertrokken, maar van het platform en het ingrijpend aangepaste onderstel van de Jeep Compass.

Het interieur biedt royaal plaats aan vijf personen. Er is volop ruimte, ook achterin op de 40/60 bank. De koffer met een maximale inhoud van 500 l is de grootste van zijn categorie. Voorin zit je als bestuurder en passagier op rozen, alsof je in een berline zit. Een andere leuke verrassing is de prima technologie en dan vooral het aanraakscherm. Dat is veel beter dan dat van de Giulia en de Stelvio: de resolutie is uitstekend en de reactietijd heel kort. De interface is draadloos compatibel met Android Auto en Apple Carplay. Mooi!

Hybride

In zijn eerste oplage is de Tonale verkrijgbaar met een 1.6 Multi-jet diesel- of een 1.5 benzinemotor van 130 pk of 160 pk met lichte hybride ondersteuning. Wij hebben de 130 pk getest, die waarschijnlijk het best zal verkopen. Over enkele maanden volgen ook oplaadbare hybride modellen. Onder de motorkap van de 130 pk zit een viercilinder benzinemotor met turbo met variabele geometrie, gecombineerd met een TCT-versnellingsbak met dubbele koppeling en 7 verhoudingen. De hybride aandrijving is van het milde type: een kleine elektromotor van 15 kW, gevoed door een batterij van 0,8 kWh. Die moet het werk van de benzinemotor verlichten en zo het verbruik drukken. Het is dus geen full hybrid: hij kan niet zuiver elektrisch rijden, behalve heel even, tijdens het manoeuvreren.

Terug in de running?

De dynamiek van de Tonale valt heel goed mee. Het chassis komt niets te kort qua precisie of comfort, ondanks de grote diameter van de wielen. Toch lost de 1.5 zijn beloften niet echt in. Door het hoge gewicht van de SUV (meer dan 1,5 ton) moet hij hard werken bij het optrekken en mist hij pit. Soepel is hij gelukkig wel. Maar omdat hij vrij traag reageert, moet je vaak gas geven, wat niet zonder gevolg blijft voor het verbruik – in ons geval lag dat rond 7,5 l/100 km. Onthou ook dat de draaicirkel behoorlijk groot is.

Met zijn knappe stijl, praktische kantjes en technologie zou de Tonale de comeback van Alfa in het premium segment waar kunnen maken. De 1.5 mist karakter en kracht in de versie van 130 pk, maar toch moet deze SUV niet onderdoen voor bijvoorbeeld de Audi Q3 of de BMW X1, die allebei een paar duizend euro meer kosten. Vanaf 33.500 euro.

Vooraan voel je je in de Tonale als in een berline.
Vooraan voel je je in de Tonale als in een berline.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content