De iDrive bedieningsknop heeft plaats geruimd voor aanraak- en spraakcommando's. © Fabian Kirchbauer Photography

Tegen de stroom in

De monovolume lijkt op zijn retour. Toch blijven sommige automerken erin geloven. En dat zijn niet de voor de hand liggende constructeurs, maar stuk voor stuk Duitse premiummerken!

De Fransen, Italianen, Aziaten, allemaal verlaten ze het segment van de monovolumes, dat al jaren minder goed in de markt ligt dan de alomtegenwoordige SUV’s. Toch volgt niet iedereen die trend. Kijk maar naar BMW, dat een tweede generatie van de 2 Reeks Active Tourer lanceert. De voorganger, een heuse bestseller, is nu helemaal vernieuwd, met het platform van de jongste 1 Reeks als basis. De vormgeving en de afmetingen stemmen in grote lijnen overeen met die van het model uit 2014 (3 cm langer, 2 cm breder en hoger), maar BMW zet een tandje bij op het vlak van esthetiek en dynamiek. Mooi zo.

Slimme snufjes

Het dashboard van de nieuwe 2 Reeks Active Tourer is geïnspireerd op dat van de iX en de i4. Het heeft dus twee schermen, aangestuurd door de nieuwste iDrive-generatie, compleet met updates op afstand (over-the-air) en draadloze verbindingen voor alle protocollen (Android Auto, Apple Car Play). De verrassing: de ronde bedieningsknop van de iDrive is verdwenen. Voortaan wordt alles met aanraak- en spraakcommando’s bestuurd. Zo ontstaat meer ruimte voor opbergvakken en een massa snufjes. Deze BMW moet qua slimme vondsten niet onderdoen voor de Skoda.

Achterin hebben passagiers ruimte in overvloed, ook voor het hoofd en de benen. Enkel het middelste zitje is weinig comfortabel, want daar zit de brede centrale tunnel in de weg. Het interieur van de Active Tourer past zich makkelijk aan: de neerklapbare achterbank (40/20/40) kan 14 cm verschuiven en heeft een regelbare rugleuning, maar een vlakke vloer zit er niet in. De kofferruimte behoort tot de middenmoot, tussen 470 en 1.445 liter, zoals die van de vorige generatie, met een automatische laadklep als optie.

Weet ook dat de toekomstige oplaadbare hybride modellen het met 60 liter minder kofferinhoud zullen moeten stellen en dat je hun achterbank niet zal kunnen verschuiven: de batterij heeft ruimte nodig.

Hybride motoren

In een eerste fase komen er drie benzinemotoren (218i, 220i en 223i) en een diesel (218 d met 136 of 150 pk) op de markt. De oplaadbare versies volgen later. De 2 Reeks 220i die wij hebben getest, is standaard uitgerust met een licht hybride systeem van 48 Volt, dat het vermogen van de 1,5 l motor naar 170 pk opkrikt. Optrekken en versnellen verloopt vlot, zodat inhalen geen probleem mag zijn. Een minpuntje: de uitstekende 8 trapsautomaat heeft plaatsgemaakt voor een minder reactieve en soepele transmissie met dubbele koppeling.

Op de weg valt de vergelijking met de eerste generatie positief uit, ook al blijven de prestaties een stuk onder die van een berline van het Duitse merk. Het bredere voorstel zorgt voor meer stabiliteit en controle in de bochten. Met het oog op de dynamiek is de ophanging stroever gemaakt – een heel geslaagde ingreep, die weliswaar ten koste gaat van wat comfort. De 2 Reeks is hoe dan ook een slimme auto die helemaal meegaat met zijn tijd. Hij mikt vooral op BMW-fans die een SUV niet zien zitten, voorrang geven aan een modulair interieur, en daar een meerprijs van 1.000 euro voor over hebben.

De iDrive bedieningsknop heeft plaats geruimd voor aanraak- en spraakcommando's.
De iDrive bedieningsknop heeft plaats geruimd voor aanraak- en spraakcommando’s.© Fabian Kirchbauer Photography
De iDrive bedieningsknop heeft plaats geruimd voor aanraak- en spraakcommando's.
De iDrive bedieningsknop heeft plaats geruimd voor aanraak- en spraakcommando’s.© Fabian Kirchbauer Photography

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content