De meer evenwichtige vormgeving maakt de Arkana aan-trekkelijker dan de Kadjar.

SUV coupé voor alle werk

Renault heeft een gedurfde ambitie: de strijd aangaan met de premium SUV’s. De exclusiefste modellen in dat gamma zijn de coupés, en daar hebben de Fransen het op gemunt. Een geslaagde gok?

Renault mikt hoog met de Arkana. Met dit model wil het Franse merk vaste voet krijgen op de heel exclusieve markt van de SUV coupés en nieuwe premiumklanten aantrekken, zonder dat die zich blauw moeten betalen.

Renault neemt het dus op tegen de Duitse merken met een auto die dynamischer is, maar ook minder rationeel. De Arkana wil niet het ver-stand aanspreken maar het gevoel, met als belangrijkste troef zijn uitgepuurde silhouet. Hij is gestroomlijnd, gespierd, sportief, met een vloerhoogte van 20 cm, en zijn evenwichtige proporties geven de Arkana een voetje voor op de Kadjar.

GROTE KLASSE

De Arkana maakt gebruik van het Clio/Captur-platform, maar is 8 cm langer dan de Kadjar, zodat de binnenruimte ongeveer vergelijkbaar is. Achterin heeft de Arkana meer dan genoeg ruimte – ook in de hoogte, dankzij de schuine rug van de achterbank.

De koffer verrast met een royaal volume van 513 liter, opnieuw vergelijkbaar met dat van de Kadjar (527 l). Het enige wat nog ontbreekt, is een gemotoriseerde achterklep.

Het dashboard van de Arkana lijkt als twee druppels op dat van de Captur. Uitstekend afgewerkt, net als de uitrusting aan boord. Het interieur is ergonomisch en modern, met een groot 9.2 inch scherm in portretstand en geavanceerde functies. De stoelen zitten lekker en geven prima steun. Zeker in de RS-versie die wij hebben getest, een model met versterkte flanken.

ONDER DE MOTORKAP

In een eerste fase is de Arkana ver- krijgbaar met twee soorten motoren: de TCe 140 EDC (vanaf 28.600 euro), een microhybride 1.3 l van 140 pk, en de e-TECH Hybrid (vanaf 30.200 euro), een 1.6 l van 145 pk. En een diesel? Die is er niet.

De 1.3 l is dynamisch genoeg, ook al omdat de Arkana vrij weinig weegt: 1.330 kg. De prestaties mogen gezien worden (van 0 naar 100 km/u in 9,8 s), maar wij vonden de EDC-robotversnelling nogal traag in het optrekken. Ze heeft ook de neiging om te haperen, wat de vlotheid van de Arkana niet ten goede komt. Erg kieskeurige chauffeurs zullen dat niet kunnen waarderen.

Op de weg gedraagt de Renault zich dynamisch, om niet te zeggen sportief. Dat voel je meteen, want de vering is harder dan wat gebruikelijk is voor een SUV. Het voordeel is een optimale wegligging en een prima controle. Maar ondanks de stroevere vering is het comfort toch van de partij. Mooi zo!

De Arkana rijdt dus een vlekkeloos parcours en komt als geroepen als bondgenoot van de Kadjar, want die heeft meer en meer moeite om op te boksen tegen de nieuwere concurrenten. En vooral: dit is de auto die het Franse automerk weer in de schijnwerpers moet plaatsen.

De meer evenwichtige vormgeving maakt de Arkana aan-trekkelijker dan de Kadjar.
De meer evenwichtige vormgeving maakt de Arkana aan-trekkelijker dan de Kadjar.
De meer evenwichtige vormgeving maakt de Arkana aan-trekkelijker dan de Kadjar.
De meer evenwichtige vormgeving maakt de Arkana aan-trekkelijker dan de Kadjar.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content