Survival of the fittest

Jaguar scherpt zijn klauwen om de almaar agressievere concurrentie uit Duitsland te trotseren. De atletische, gespierde XF krijgt een zwaardere maar ook milieuvriendelijker én minder dorstige diesel.

Terwijl de meeste fabrikanten zich inspannen om met een kleinere cilinderinhoud meer vermogen te leveren (downsizing), doet Jaguar net het omgekeerde: de XF ruilt zijn V6 2.7l diesel van PSA/Ford voor een zwaarder model van 3.0l. De toverdrank? Een grotere slag en cilinderboring, een nieuwe aanjager, een common-railinjectiesysteem van de derde generatie, enz.

Verbluffend

De nieuwe motor met 24 kleppen heeft een 10% grotere cilinderinhoud dan de oude 2.7l. Maar hij heeft vooral een groter koppel en meer vermogen: het eerste is met 38% verhoogd (600 Nm), het tweede met 33% (275 pk) in de krachtigste versie, de S (vanaf euro62.300). Tegelijk zijn het verbruik en de CO2-uitstoot met respectievelijk 9 en 10% gedaald! Volgens de Britse fabrikant trekt de XF 3.0L in 6,4 seconde op van 0 naar 100 km/u en heeft hij een topsnelheid van 250 km/u (elektronisch begrensd), met een gemengd verbruik van 6,8l/100km. De motor is ook leverbaar met 240 pk en 500 Nm (vanaf euro52.350). Omdat onze fiscaliteit niet mals is voor hoge vermogens, stelt de Belgische importeur bovendien een versie voor van 211 pk en 450 Nm, wat euro2479 bespaart op belasting op de inverkeerstelling...

Maakt de Jaguar zijn beloften waar? Wij hebben de S-versie getest. Het resultaat is verbluffend. De diesel trekt zonder aarzelen op tot 4500 t/min. Maar hij kan ook braaf zijn: tussen de 2000 en 2500 t/min is het koppel op zijn best en reageert de motor buitengewoon soepel dankzij een turbocompressor met variabele geometrie. Boven de 2800 t/min zorgt een tweede turbocompressor, met vaste geometrie, voor extra kracht.

Tel daar een uitstekende automatische versnellingsbak met 6 verhoudingen bij en u bent verloren: wie deze auto geprobeerd heeft, wil hem niet meer afstaan!

British, and more...

Op de weg is de V6 diesel buiten vrij lawaaierig maar in de auto zelf vrijwel onhoorbaar. Het interieur is een en al modern Brits raffinement. Voor wie het summum van luxe wil, heeft Jaguar nu een afwerking van topkwaliteit, Portfolio: dubbele stiksels in leuke contrastkeuren, regeling van de voorstoelen in 16 x 12 posities, stoelen met verwarming en airco, een weelderige dakbekleding van imitatiesuède, 19″ Artura velgen, nieuw Ebony houtwerk...

Stuk voor stuk elementen die ervoor zorgen dat u in ideale omstandigheden, sereen en in een uitzonderlijk comfort kunt reizen. De XF Diesel S is duidelijk een kilometervreter die zich stipt en veilig gedraagt maar hij kan ook zo sportief zijn als zijn silhouet suggereert.

Met de nieuwe 3.0l V6 heeft de XF bovendien een motor die nog beter bij zijn standing en zijn knappe vormgeving past. De ingenieurs tonen bovendien dat ze niets van hun technologische knowhow verloren hebben en nog altijd weten hoe je een auto maakt die zalig rijdt. We kunnen de Indiase fabrikant Tata dus alleen maar dankbaar zijn dat hij de legende Jaguar in leven houdt. n

Arnaud Dellicour

Partner Content