Surfen op de SUV-golf

Een berline, een break, een Shooting Brake en nu ook een SUV: de recente Kia Ceed is er in een hele reeks uitvoeringen. De XCeed is avontuurlijk en gezinsvriendelijk tegelijk. Een uitblinker!

De SUV-golf is duidelijk nog niet over haar hoogtepunt heen. De merken blijven dit type model op alle niveaus vermenigvuldigen, want het publiek is er dol op. KIA speelt het spel mee en vult de catalogus van zijn polyvalente Ceed nu aan met een SUV-versie. Een goede zet, want het segment van het middengamma is de grootste groeier.

De nieuwe en erg geslaagde XCeed is 8 cm langer dan de berline en vult het rijtje aan van de Stonic, de Niro, de Sportage en de Sorento, een model dat volgens KIA meer op gezinnen mikt. De SUV is 4,39 m lang, geen record in dit segment, maar de binnenruimte blijkt meer dan overtuigend, ook al is ze niet groter dan die van de berline. De hogere opbouw levert meer dakhoogte op. Op het vlak van de modulariteit proberen de Koreanen niet het warm water opnieuw uit te vinden en houden ze het bij een eenvoudige, in drie delen neerklapbare bank (40/20/40). De kofferruimte varieert dus niet (geen verschuivende achterbank) en heeft een gemiddeld volume van 426 liter of toch wel 31 liter meer dan de berline. Wat vergelijkbaar is met de koffer van de Mazda CX-30 of van de Nissan Qashqai (430 liter).

Surfen op de SUV-golf

De XCeed doet de reputatie van KIA alle eer aan: een sober maar smaakvol interieur en een echt wel voorbeeldige afwerking. Wat dat betreft, mogen de Duitse concurrenten zich zorgen maken. De boordinstrumenten zijn modern, met voor het eerst volledig digitale tellers, die op een 12,3 inch scherm worden geprojecteerd. Om het je nog gemakkelijker te maken, kan je er ook de navigatiekaart op weergeven. Een volledige interface (met navigatie en geconnecteerde diensten), in het midden van de console, is een meer dan interessante optie: eenvoudig, efficiënt, snel en gemakkelijk te leren. Hij is natuurlijk compatibel met Apple Car Play en Android Auto, en biedt verschillende geconnecteerde diensten aan.

De inrichting is smaakvol en mooi afgewerkt, zonder toeters of bellen.
De inrichting is smaakvol en mooi afgewerkt, zonder toeters of bellen.

OVERTUIGENDE MOTOREN

De SUV komt op de markt met drie benzinemotoren met turbocompressor (vanaf 23.990 euro) en twee diesels. Omdat die markt evolueert, hebben wij twee benzineversies getest, de 1.4 van 140 pk en 242 Nm en de 1.6 van 204pk en 265 Nm. Er is ook een 1 liter van 120 pk. En opnieuw waren we enthousiast over de vooruitgang die KIA heeft geboekt. De turbo geeft de viercilindermotoren veel pit, ze werken soepel en heel prettig. Gulzig zijn ze zeker niet: het verbruik blijft perfect onder controle. Een automatische versnellingsbak, die niet voor de eeuwige DSG moet onderdoen, maakt het comfort nog groter.

Ook het rijgedrag valt in de smaak en de ingenieurs hebben de grotere hoogte van het koetswerk uitstekend opgevangen. Dit type auto kan je natuurlijk moeilijk sportief noemen, maar het voorstel stuurt goed en de parasietbewegingen zijn tot het minimum beperkt. Kortom, weer een knappe prestatie. Dat wordt een gewoonte bij KIA en ons hoor je niet klagen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content