Een streling van bloemblaadjes, dat is eau de cologne Rose 1902 van het Zuid-Franse merk Berdoues (spreek uit als berdouèsse). 15,59euro voor 125 ml, in sommige parfumeries, www.berdoues.com

Sublieme geur voor een prik

Je hoeft geen zotte bedragen neer te tellen om jezelf of je partner op een goed parfum te trakteren. Want de kwaliteit heeft amper een impact op de prijs die je ervoor betaalt.

Ben je op zoek naar dat ene parfum dat perfect bij je past, waarmee je je identificeert, een parfum zonder hetwelk je niet meer kan? Mannen blijven vrij trouw aan de producten die ze kopen en zitten er niet mee om de rest van hun leven dezelfde geur te dragen. Bij vrouwen ligt dat net iets anders. Zij wisselen liever af. Ze hebben uiteraard hun favorieten, maar proberen ook graag iets anders, iets nieuw uit. Omdat het gewoon leuk is om geuren te ontdekken en je parfum aan te passen aan de dag, het seizoen of de inspiratie van het moment.

ENORM VERSCHIL

Daar halen lekkere geuren voor een minipijs hun voordeel uit. Want in de parfumerie moet je voor de meeste parfums wel wat neertellen – 70 tot 80euro voor 50 ml – ja zelfs een bom geld betalen – meer dan 100euro voor een exclusief parfum. Terwijl je in de rekken van apotheken, drogisterijen en biowinkels ook aantrekkelijke eau de toilettes en parfums vindt, die een pak vriendelijker zijn voor je portemonnee – minder dan 50euro voor 50 ml. Waarom zijn die zoveel goedkoper? De kwaliteit of degelijkheid van de samenstelling heeft er alvast niets mee te maken, wel de bijkomende kosten. Er zijn uiteraard grondstoffen – absolu van roos, iris of jasmijn, of agarhout en harsen – die tot 100.000euro per kilo halen, maar vooral de marketing en distributie wegen zwaar door in de prijs van een parfum.

Yves Rocher lanceert La Collection Parfums, zes natuurlijke maar vooral geslaagde geuren: Matin Blanc, Sel d'Azur, Plein Soleil, Garden Party, Sable Fauve en Cuir de Nuit. 39,90euro per stuk, www.yves-rocher.be
Yves Rocher lanceert La Collection Parfums, zes natuurlijke maar vooral geslaagde geuren: Matin Blanc, Sel d’Azur, Plein Soleil, Garden Party, Sable Fauve en Cuir de Nuit. 39,90euro per stuk, www.yves-rocher.be

Die marketing is nodig omdat de concurrentie in deze vlakke markt bikkelhard is: op jaarbasis stijgt de verkoop van parfums met hoogstens 0,5%. Terwijl er ieder jaar wel 2.000 nieuwe producten bij komen. In die omstandigheden is het niet evident om je van de rest te onderscheiden. L’Oréal geeft toe dat 30% van zijn omzet naar reclame en productpromotie gaat. De inhoud van het flesje vertegenwoordigt hoogstens 5% tot 10% van de prijs in de winkel.

PEPERDURE MARKETING

“Van de prijs van een parfum gaat ruwweg 50% naar de verdeler (Ici Paris XL, Planet Parfum,...), 30% naar marketing (reclame, bekende gezichten die het merk uitdragen,...) en 20% naar het product zelf (parfum, flacon, verpakking)”, weten ze bij Interparfum. De btw van 21% jaagt de prijs mee de hoogte in. Maar gekende luxeparfums, zoals Gloria Vanderbilt, Tabac Original, CK One, de eau de colognes van Roger & Gallet, Caudalie (Eau des Vignes & co), Fragonard, Cool Water van Davidoff, Pour Monsieur van Pierre Cardin, Be Delicious van DKNY, Pascal Morabito, Eau de Lacoste L12.12, Hugo Boss, enz. – zijn erg betaalbaar geworden sinds ze bij Di, in de apotheek en in de supermarkt worden verkocht, zonder dat er een dure marketing aan te pas komt. Naast de productie-, distributie- en marketingkosten speelt ook de psychologie mee. Een parfum wordt gepercipieerd als een luxeproduct. Wanneer zo’n product wordt verkocht voor een prikje, wekt dat wantrouwen. Zo goedkoop? Ruikt dat wel goed? Hoe wordt het gemaakt? Het antwoord is duidelijk: aan de kwaliteit ligt het niet.

We zijn dol op de toetsen van eucalyptus, wortel, vijg, sandelhout, iris en cederhout in 1922 by J.M. Keune. Een mannengeur die ook vrouwen weet te bekoren! 42 euro voor 100 ml, bij kappers en barbiers, www.keune.com
We zijn dol op de toetsen van eucalyptus, wortel, vijg, sandelhout, iris en cederhout in 1922 by J.M. Keune. Een mannengeur die ook vrouwen weet te bekoren! 42 euro voor 100 ml, bij kappers en barbiers, www.keune.com

GROTE NEUS, MINIPRIJS

Deze parfums zijn, net zoals de dure geuren, vaak samengesteld door de beste neuzen, de grootste parfumeurs. Zo werd Tubéreuse Hédonie (Roger & Gallet) samengesteld door Anne Flipo, die ook Acqua di Gioia van Armani en Fahrenheit van Dior op haar palmares heeft staan. Olivier Cresp (Angel van Mugler en Black Opium van YSL) creëerde dan weer Accord Chic van Yves Rocher. Aan Alberto Morillas (Bloom van Gucci en Flower by Kenzo) hebben we het heerlijke Eau des Vignes van Caudalie te danken. Terwijl Francis Kurkdjian (Le Mâle van Jean Paul Gaultier en For Her van Narciso Rodriguez) Fleur de Figuier samenstelde voor Roger & Gallet. Laat je dus met een gerust hart verleiden door die sublieme geuren voor een prikje. Je zal aangenaam verrast zijn!

De 4711-familie breidt uit met drie florale herinterpretaties van de mythische eau de cologne: Lilac, Jasmine en Rose. 24,75euro voor 100 ml, bij Di en in sommige parfumeries, www.4711.com
De 4711-familie breidt uit met drie florale herinterpretaties van de mythische eau de cologne: Lilac, Jasmine en Rose. 24,75euro voor 100 ml, bij Di en in sommige parfumeries, www.4711.com

Sublieme geur voor een prik

De prijs van een parfum

50%

VOOR DE VERDELER

30%

VOOR RECLAME EN MARKETING

20%

VOOR HET PRODUCT ZELF: PARFUM + FLACON + VERPAKKING

Een patchwork van aroma's en hout, dat is wat de uniseks geur ckOne Collector's Edition van Calvin Klein typeert. 49euro voor 100 ml, in de parfumerie en het warenhuis.
Een patchwork van aroma’s en hout, dat is wat de uniseks geur ckOne Collector’s Edition van Calvin Klein typeert. 49euro voor 100 ml, in de parfumerie en het warenhuis.
Zo leuk, die eau de toilettes van Adopt in miniformaat! Ideaal om mee te nemen in je handtas: Fleur de Coton, Myrtille Chantilly, Thé Vert, Vanille Coco... 6,95euro voor 30 ml, bij Di, www.adopt.fr/parfums
Zo leuk, die eau de toilettes van Adopt in miniformaat! Ideaal om mee te nemen in je handtas: Fleur de Coton, Myrtille Chantilly, Thé Vert, Vanille Coco... 6,95euro voor 30 ml, bij Di, www.adopt.fr/parfums
Zo leuk, die eau de toilettes van Adopt in miniformaat! Ideaal om mee te nemen in je handtas: Fleur de Coton, Myrtille Chantilly, Thé Vert, Vanille Coco... 6,95euro voor 30 ml, bij Di, www.adopt.fr/parfums
Zo leuk, die eau de toilettes van Adopt in miniformaat! Ideaal om mee te nemen in je handtas: Fleur de Coton, Myrtille Chantilly, Thé Vert, Vanille Coco... 6,95euro voor 30 ml, bij Di, www.adopt.fr/parfums
Zo leuk, die eau de toilettes van Adopt in miniformaat! Ideaal om mee te nemen in je handtas: Fleur de Coton, Myrtille Chantilly, Thé Vert, Vanille Coco... 6,95euro voor 30 ml, bij Di, www.adopt.fr/parfums
Zo leuk, die eau de toilettes van Adopt in miniformaat! Ideaal om mee te nemen in je handtas: Fleur de Coton, Myrtille Chantilly, Thé Vert, Vanille Coco... 6,95euro voor 30 ml, bij Di, www.adopt.fr/parfums
Zo leuk, die eau de toilettes van Adopt in miniformaat! Ideaal om mee te nemen in je handtas: Fleur de Coton, Myrtille Chantilly, Thé Vert, Vanille Coco... 6,95euro voor 30 ml, bij Di, www.adopt.fr/parfums
Zo leuk, die eau de toilettes van Adopt in miniformaat! Ideaal om mee te nemen in je handtas: Fleur de Coton, Myrtille Chantilly, Thé Vert, Vanille Coco... 6,95euro voor 30 ml, bij Di, www.adopt.fr/parfums

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content