Vroeger was de auto voor de meeste mensen een gebruiksvoorwerp zonder meer. Een vervoermiddel dat betrouwbaar moest zijn. Punt, aan de lijn. Maar dat is inmiddels helemaal veranderd. De behoeften van de consument zijn spectaculair geëvolueerd. We verwachten - zeg maar: eisen - nu veel meer want we leven met en in onze auto. Hij is een reisgenoot geworden, zeker in de vrije tijd, en een zo getrouw mogelijke afspiegeling van onze manier van leven. Deze nieuwe trend heeft de meeste fabrikanten ertoe aangezet om een Sports Utility Vehicle (SUV) in hun gamma op...

Vroeger was de auto voor de meeste mensen een gebruiksvoorwerp zonder meer. Een vervoermiddel dat betrouwbaar moest zijn. Punt, aan de lijn. Maar dat is inmiddels helemaal veranderd. De behoeften van de consument zijn spectaculair geëvolueerd. We verwachten - zeg maar: eisen - nu veel meer want we leven met en in onze auto. Hij is een reisgenoot geworden, zeker in de vrije tijd, en een zo getrouw mogelijke afspiegeling van onze manier van leven. Deze nieuwe trend heeft de meeste fabrikanten ertoe aangezet om een Sports Utility Vehicle (SUV) in hun gamma op te nemen. Of, als dat niet haalbaar bleek, toch zeker een crossover. Want zo noemen we tegenwoordig een kleine, compacte en polyvalente auto met in essentie een stedelijke inborst maar ook met avontuurlijke trekjes. De pionier in deze niche van de auto-industrie is MG-Rover. Zijn nieuwkomer? De Streetwise. En het recept? De inge- nieurs zijn vertrokken van de al wat oudere 25, die indrukwekkende bumpers heeft gekregen, forse stootranden opzij, dakrails en grote banden. Om de robuuste indruk nog wat dikker in de verf te zetten, hebben ze ook de wielhoogte vergroot. Al die kunstgrepen geven de auto een erg aantrekkelijke aanblik voor wie graag toont wat hij in zijn mars heeft. Het is uitpakken en wegwezen met dit model dat niemand onverschillig laat. Ook het interieur heeft een metamorfose ondergaan, met versterkte stoelen, een nieuwe uitrusting en een aanpassing van het dashboard. De indeling daarvan is een stuk verbeterd en de ergonomie is prima, maar dat het eindresultaat echt jong oogt durven we nu ook weer niet beweren. Anderzijds is de binnenruimte royaal uitgevallen en stelt de koffer met zijn 303 liter inhoud zeker niet teleur. En de motoren? Ons testmodel had een 2.0 l TD onder de kap, een viercilinder turbodiesel met directe injectie, die met zijn 101 pk een mooie 240 Nm ontwikkelde bij 2000 toeren per minuut. Het is dus een krachtige, soepele motor die veel schakelen overbodig maakt - een goede zaak, want dat schakelen gaat niet bepaald vlot. Onder de 1800 t/m mist de motor wat soepelheid, al trekt hij wel goed op en reageert hij vinnig. Alleen jammer dat hij nogal lawaaierig is, behoorlijk trilt en vrij veel verbruikt. Op de weg gedraagt de Streetwise zich behoorlijk, ondanks de slecht beheerste bewegingen van de carrosserie en een weinig nauwkeurig voorstel. ABS en een remkrachtverdeler kunnen niet beletten dat de remmen verouderd aanvoelen, met te weinig kracht en duurzaamheid. De vering voldoet wel maar zou beter kunnen, met een redelijke filtering maar een te uitgesproken slingering. Gelukkig zijn de goed omhullende stoelen heerlijk zacht. Als concept is de Streetwise een succes. Maar in de praktijk kun je dat moeilijk verdedigen omdat het basismodel zijn ouderdom verraadt. De mechaniek doet dat trouwens ook. Om positief te eindigen: dit is een auto die prettig rijdt en een indrukwekkende basisuitrusting heeft voor een redelijke startprijs van 16.950 euro. Arnaud Dellicour