Stijl en ruimte

Renault brengt zijn nieuwe sedan, de Talisman, nu ook in een breakversie uit. Het is een heel polyvalent model geworden, met karakter en stijl in overvloed.

De breaks zijn tegenwoordig goed voor 50% van de verkoop van een model. De fabrikanten kunnen dus niet zonder, als ze geen marktaandeel willen verliezen. Daarom krijgt ook de recente Talisman van Renault, de grote sedan in het D-segment, een break. Een Grandtour, om in het jargon van het merk te blijven.

Gespierd en royaal

Deze Grandtour maakt indruk, dat is zeker. De sterk geprofileerde voorpartij is duidelijk door het vierdeursmodel geïnspireerd, maar de daklijn is erg plat – wat de passagiers achterin 3 cm extra hoofdruimte oplevert. De eveneens geprofileerde en verticaal geplaatste vijfde deur belooft veel laadvermogen. De lengte van de auto doet dat ook: 4,87m of 1,6cm meer dan de sedan. Open de vijfde deur – in sommige uitvoeringen automatisch – en je ontdekt een flinke laadruimte met regelmatige vormen. Maar toch minder dan die van de beste breaks van de categorie: 572 liter, inclusief de ruimte onder de vloer, da’s bijna 100 liter minder dan de Skoda Superb (660 l). Ook met de rugleuning van de achterbank neergeklapt, blijft het verschil bestaan: 1.610 liter voor de Talisman, tegenover 1.950 liter voor de Skoda. Wat niet belet dat dit een auto met erg veel ruimte en een heleboel praktische kantjes is. Zoals een vlakke drempel en een verstelbare vloer van de kofferruimte die over heel de lengte van de cabine voor een gelijkmatige laadvloer zorgt. En dat is mooi meegenomen.

De sedan achterna

Op het vlak van de techniek aapt de Talisman Grandtour de vierdeursversie na. Dat geldt zowel voor het chassis als voor de motoren. De diesels domineren, met een voorkeur voor de kleine cilinderinhoud – die is beter voor de CO2-uitstoot. Zo heeft de bescheiden 1.5 dCi 110pk (vanaf €27.350) een uitstoot van slechts 98 g/km. Opmerkelijk. De favoriet wordt echter de dCi 130, die garant staat voor meer rijplezier en toch redelijk blijft op het vlak van verbruik en uitstoot (106 g/km). Wij hebben echter alleen de zwaarste diesel kunnen testen, de dCi1160, een royale motor maar zeker niet overdreven voor deze grote break. Voor de benzinerijders heeft Renault de bekende viercilinder turbo (TCe) van 150pk (vanaf €31.350) of 200pk.

Op de weg reageert de Talisman Grandtour beheerst maar ook soepel, zeker als je voor vierwielaandrijving kiest. Die 4Control verkleint bovendien de draaicirkel en vergemakkelijkt het manoeuvreren. Maar het blijft een auto die op comfort mikt, wat niemand hem kwalijk kan nemen. Behalve misschien de snelle rijders, die de vering wat losjes zullen vinden op een ongelijkmatig wegdek. Wat dan weer kan worden opgelost met de als optie verkrijgbare aanpasbare vering. De Talisman Grandtour is een mooie synthese van polyvalentie, stijl en dagelijks comfort.

ARNAUD DELLICOUR

Partner Content