Sterke troeven

MG, het merk dat twee jaar geleden zijn comeback maakte, bevestigt met de Marvel R zijn positie in het 100% elektrische segment. Een auto met heel wat kwaliteiten.

In 2005 werd Rover eigendom van de Chinese Nanjing Automobile Group en kwam later in handen van de Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC). Na wat aarzelingen maakte MG een nieuwe start, eerst in China, later in Europa. Bij ons is het merk al aan zijn derde model toe, de Marvel R. Een mooie aanvulling van het bestaande aanbod: de EHS, een compacte oplaadbare hybride SUV, en de SZ, een 100% elektrische SUV voor in de stad.

MODERNE LOOK

Met een lengte van 4,67 m past de Marvel R in het rijtje van de elektrische gezins-SUV’s, zoals onder meer de Volkswagen ID.4, de Skoda Enyaq iV en de Kia EV6. En dat blijft niet onopgemerkt, want vergeleken met het vrij banale design van zijn broertjes, heeft de Marvel R een echt moderne look met veel persoon- lijkheid. Heel geslaagd!

Het interieur is zeer verzorgd en vooral de centrale console verdient een complimentje, met een reuzegroot 19,4 inch aanraakscherm, waarmee je alle functies van de auto bedient. Voor het overige is de aankleding sober, maar elegant. De interface is volledig en intuïtief, met onder meer een airco die bij koud of warm weer de capaciteit van de batterij spaart. Op het comfort valt niets aan te merken en zowel voor- als achterin is er voldoende ruimte. Maar voor een SUV met gezinsroeping is de kofferruimte aan de kleine kant: 357 liter is te weinig voor een vakantie en zelfs krap voor een weekendtrip.

TWEE VERSIES

MG pakt uit met twee versies van de Marvel R: een met tweewielaadrijving en een met vier aangedreven wielen. De instapversie met achterwielaandrijving levert 180 pk, terwijl de vierwielaandrijving, dankzij een extra motor, goed is voor 288 pk. De batterij is slechts in één uitvoering verkrijgbaar: 70 kWh (65 kWh nuttige kWh), wat overeenkomt met een theoretische autonomie van 402 km voor de tweewielaandrijving en 370 km voor de vierwielaandrijving.

Het oplaadvermogen van de batterij is 11 kW op (driefasige) wisselstroom, zodat een volledige oplaadbeurt ongeveer acht uur duurt. De Marvel R is uiteraard ook compatibel met snelladers op gelijkstroom. Dan duurt een beurt slechts een veertigtal minuten. Niet slecht!

Op de weg staat de Marvel R zijn mannetje, zeker op het vlak van comfort. De stilte en de kwaliteit van de filtering typeren dit model. Knap werk, ook al blijft de dynamiek wat achter. Dat laatste is geen verrassing, want deze auto weegt bijna twee ton. Het beste nieuws is dat de aangekondigde autonomie lijkt te kloppen: we haalden tijdens de test zonder moeite de officiële bereikcijfers en dat is eerlijk gezegd bij lang niet alle elektrische auto’s het geval. De prijs van de Marvel R werd recent vrijgegeven en bedraagt 45.985 euro, wat niet weinig is voor een Chinese auto. Maar uiteraard ligt die prijs nog altijd lager dan de Volkswagen ID.4 of de Skoda Enyaq iV.

Sterke troeven
De centrale console wordt gedomineerd door een enorm aanraakscherm.
De centrale console wordt gedomineerd door een enorm aanraakscherm.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content