De vormgeving is heel Japans, met scherpe lijnen en bolle lampen. Een erg aantrekkelijke look, met meer persoonlijk-heid dan de - op dit vlak - minder geslaagde Yaris Verso van weleer... Dat laatste model, dat van 2000 tot 2005 werd gemaakt, was echter wel heel praktisch en ruim voor zijn grootte. De nieuwe Verso-S pakt uit met dezelfde uitstekende verhouding afmetingen/ruimte, maar is een stuk ludieker. Het instappen gaat vlot en de chauffeur zit lekker hoog en heeft een prima zicht op het stadsverkeer. Er is goed nagedacht over de ergonomie (versnellingspook in de middenconsole) ...

De vormgeving is heel Japans, met scherpe lijnen en bolle lampen. Een erg aantrekkelijke look, met meer persoonlijk-heid dan de - op dit vlak - minder geslaagde Yaris Verso van weleer... Dat laatste model, dat van 2000 tot 2005 werd gemaakt, was echter wel heel praktisch en ruim voor zijn grootte. De nieuwe Verso-S pakt uit met dezelfde uitstekende verhouding afmetingen/ruimte, maar is een stuk ludieker. Het instappen gaat vlot en de chauffeur zit lekker hoog en heeft een prima zicht op het stadsverkeer. Er is goed nagedacht over de ergonomie (versnellingspook in de middenconsole) en de Verso-S heeft geen gebrek aan opbergruimte. Anderzijds zullen weinig mensen gelukkig zijn met sommige details van de afwerking. De bovenkant van het dashboard ziet er wel goed uit, maar de onderkant en de binnenbekleding van de deuren zijn van een heel licht plastic gemaakt. En zichtbare schroeven zijn onaanvaardbaar voor een merk als Toyota. De Koreaanse rivalen (Hyundai ix20 en Kia Venga) zijn veel beter verzorgd! Gelukkig kunt u de uitrusting aanvullen met superieure opties zoals een handsfree Bluetoothtelefoon, een multimediasysteem met aanraakscherm, deurvergrendeling/starten zonder sleutel, een achteruitrijcamera of een panoramisch glazen dak (dat echter niet opengaat). Achterin is er ruim voldoende plaats voor twee grote volwassenen of drie kinderen. De dakhoogte is uitstekend, net als de beenruimte, ook al kunt u de bank niet verschuiven (te duur). Maar de rugleuning is wel verstelbaar en de Verso-S heeft een ruime koffer. Om de hoge rand tussen de drempel en de vloer goed te maken, biedt Toyota een tabletsysteem aan (standaard vanaf het tweede afwerkings-niveau) dat u op twee hoogten kunt regelen. De rug en de zittingen zijn met behulp van hendeltjes gemakkelijk weg te klappen, ook via de koffer. De Verso-S is op de eerste plaats voor de stad gemaakt, maar doet het met zijn degelijke, efficiënte chassis ook op de langere afstanden uitstekend. Onder de motorkap vinden we twee motoren: een zuinige 1.3l benzinemotor van 99 pk (5,5 l/100 km, 125 gr/km CO2), die bij laag toerental echter wat lui is en bij hogere snelheden nogal lawaaierig. De 1.4l D-4D presteert beter. Hij is nog zuiniger (4,3l/100km, 113 gr) en heeft bovendien een hoger koppel en een 6-versnellingsbak. De twee motoren zijn ook leverbaar met een automaat (continue variatie voor de benzineversie, robot voor de diesel). De Belgische importeur heeft een Stop&Start-systeem achterwege gelaten, omdat hij het te duur vond (euro300). Waarom biedt hij het niet als optie aan...? De prijzen beginnen bij euro14.999 voor de benzineversie en euro17.725 voor diesel. Die laatste geeft recht op een milieupremie van 3 % en is dus interessanter. Vreemd toch dat Toyota, de kampioen van de hybride auto's, (nog?) geen Verso-S met benzine-elektriciteit uitbrengt, terwijl er een hybride versie van de concurrent, de Honda Jazz, op de markt is... n Arnaud Dellicour