Spaans temperament

Na de XL-versie van zijn Altea monovolume presenteert Seat een terreinvariant, de Freetrack. Op het programma: vierwielaandrijving en een avontuurlijke look. Kortom, de Altea kreeg een heel nieuwe persoonlijkheid...

Waarom zou deze variant van de Altea in de smaak vallen bij het publiek? Omdat hij de beste eigenschappen van het oorspronkelijke model en van de XL combineert – comfort, modulariteit, een groot laadvolume – en ze aanvult met vierwielaandrijving (bij bepaalde motoren) en een vormgeving die hem niet alleen uitstekend past maar die hem ook duidelijk van de andere modellen van het merk onderscheidt.

Aan de binnenkant? Ruimte is er in overvloed, meer dan voldoende voor vijf volwassenen. De typische details van een monovolume ontbreken evenmin, zoals tafeltjes aan de rug van de voorstoelen, zonneschermen achterin, een scheidingsnet voor de bagage, een 16 cm verschuifbare achterbank, een opbergruimte in het dak en zelfs een uitklapbaar dvd-scherm van zeven inch. En reislustig als de Freetrack is, heeft hij een grote koffer (met 593 l inhoud!) voor het kampeermateriaal en voor de hond...

Handige Haldex

Aan de buitenkant oogt de carrosserie heel viriel, met onder meer brede bumpers, prachtige 17 inch aluminium velgen en een met 40 mm verhoogde ophanging. Die hogere bodemvrijheid hoort bij de vierwielaandrijving (alleen beschikbaar bij de 2.0l TDI van 170 pk en de 2.0 FSI van 200 pk) met Haldex-koppeling. Het principe is eenvoudig: in normale rijomstandigheden gaat het vermogen van de motor naar de voorwielen, maar op een slecht wegdek kan tot 50% van dat vermogen overgebracht worden op de achterwielen. U mag dus rustig van de weg afwijken. Voor de echte wildernis is de Freetrack niet geschikt, maar dat was ook de bedoeling niet. Wat niet belet dat de Freetrack zich uitstekend weet te redden in het zand van de groeven van Mont-Saint-Guibert, waar we hem hebben getest!

Ook op asfalt

De Haldex-koppeling, die volledig automatisch werkt, verricht niet alleen wonderen op drassig en gevarieerd terrein. Ook op droge kronkelwegen bezorgt ze de Altea een dynamische dimensie, omdat je nu eenmaal sneller en vinniger gas kunt geven. Bovendien is het koppel beter verdeeld. Het loopt dus niet meer hoog op. We zullen echter niet zo ver gaan te beweren dat de Freetrack een sportief rijgedrag vertoont, ook al gaat hij vlot door de bochten voor een auto van deze omvang en is zijn versterkte vering efficiënter en beter dempend dan die van de Altea XL.

En de motoren? De 2.0l TDI van 170 pk die wij mochten testen (euro30.390) past de Freetrack als gegoten. Optrekken en sprintjes trekken gaat vanzelf. Anderzijds mag je niet vergeten dat de vierwielaandrijving een deel van het vermogen opslorpt. Andere motoren? Die zijn er uiteraard ook. De 2.0l TSI (euro29.590), die al op de markt is maar bij ons pas in het begin van 2008 zal rondrijden, en een 2.0 TDI van 140 pk (euro25.990) die echter alleen met voorwielaandrijving verkrijgbaar is.

Samenvattend, kunnen we stellen dat de Freetrack Seat een aantrekkelijke auto is en niet zomaar een model met een verhoogde ophanging. Hij zou dan ook flink wat succes moeten kennen, want er bestaat duidelijk een publiek voor dit type van voertuig. Ook al omdat dit een volwaardige 4×4 is die sympathieker overkomt dan een echte SUV! n

Arnaud Dellicour

Partner Content