Wie onroerend goed wil verkopen, wil dat het snel gaat, zonder daarom de prijs te moeten drukken. Uit de VS komt de trend om een woning die te koop staat zo aantrekkelijk mogelijk te maken, ook al houdt dat grote kosten in zoals een nieuwe keuken of badkamer installeren. De bedoeling is potentiële kopers te verleiden en zo snel mogelijk over de streep te trekken. De meeste mensen kopen immers een huis zoals ze een luxehandtas of een auto kopen: ze gaan af op hun gevoel en hun emoties. Technische aspecten zoals de ligging, de oriëntatie,... zijn belangrijk, maar kopen doen ze een pand alleen als ze er ...

Wie onroerend goed wil verkopen, wil dat het snel gaat, zonder daarom de prijs te moeten drukken. Uit de VS komt de trend om een woning die te koop staat zo aantrekkelijk mogelijk te maken, ook al houdt dat grote kosten in zoals een nieuwe keuken of badkamer installeren. De bedoeling is potentiële kopers te verleiden en zo snel mogelijk over de streep te trekken. De meeste mensen kopen immers een huis zoals ze een luxehandtas of een auto kopen: ze gaan af op hun gevoel en hun emoties. Technische aspecten zoals de ligging, de oriëntatie,... zijn belangrijk, maar kopen doen ze een pand alleen als ze er helemaal weg van zijn. Bovendien is een koper die verliefd wordt op een huis of een appartement vaak toegeeflijker tijdens het onderhandelen.Moet je je huis dan helemaal vernieuwen voor je het te koop zet? Gelukkig niet: je kan je huis perfect aantrekkelijk maken met een minimum aan investeringen. Dat is de kunst van home staging, een concept uit de jaren '70. "Om je huis verkoopklaar te maken, moet je woning er zo neutraal mogelijk uitzien", zegt Sabine de Moerloose, oprichtster en coach van Home Staging Deco. Een woning is ingericht naar de smaak van wie er woont, maar die inrichting spreekt misschien niet iedereen aan. Met home staging maak je je inrichting neutraal zodat de koper zich kan voorstellen hoe de woning eruit zou zien met zijn eigen meubelen. Dat betekent niet dat je alle muren wit moet schilderen en alle voorwerpen moet weghalen! We creëren een gezellige sfeer, met kleine dingen die iedereen aanspreken: kaarsen, neutrale kleuren, schilderijen... Een beetje zoals de inrichting van een hotelkamer." Een tijdloos, onpersoonlijk en minimalistisch interieur, dat niet de indruk geeft dat je binnendringt in de intimiteit van een gezin.Door een aantal basisprincipes in acht te nemen (zoals die op p. 33), kom je al een heel eind, maar soms is de hulp van een professionele coach nodig. "De blik van een buitenstaander kan verruimend werken. Als je al een tijdje in je huis woont, zie je na een poos de details niet meer en let je niet op de kleine zaken die je in de verf moet zetten, op de troeven en mankementen. Het gebeurt vaker dat mensen die een beroep doen op professionele hulp, achteraf opmerken dat ze vergeten waren hoeveel potentieel hun huis wel heeft."De home stager kan ook een woning inrichten waaruit alle meubelen al zijn weggehaald. "In een leeg huis hebben kopers moeite om de ruimte in te schatten, zich een indeling voor te stellen: waar zetten we het bed? Hoeveel plaats zal onze eetkamer innemen? In dat geval schakel ik een firma in die kartonnen meubelen levert, zodat de koper meer zicht krijgt op de beschikbare ruimte."Daar hangt natuurlijk een prijskaartje aan vast. Vergroot die investering ook de financiële waarde van je huis? "Niet noodzakelijk, maar het vergemakkelijkt de onderhandelingen over de verkoopprijs omdat de koper weinig negatieve argumenten kan inbrengen.En je wint er ook tijd mee. Dankzij home staging wordt een huis veel sneller verkocht."NICOLAS EVRARD