Terwijl de meeste nieuwe modellen het wat groter zien dan de vorige jaren, roeit de Koreaanse fabrikant Kia met zijn nieuwe Rio tegen de stroom in. De versie 2005 van de Rio is een maatje kleiner. Daardoor verhuist het van het segment van de compacte vierdeurs (B), zoals de VW Golf, naar dat van de stadsauto's (C), zoals de Fiat Punto. Het belangrijkste verschil met de Cerato, de grote broer van de Rio, is meteen duidelijk. Goed bekeken van de handige jongens uit Korea, want twee modellen met ongeveer dezelfde afmetingen zijn commercieel niet echt interessant.
...

Terwijl de meeste nieuwe modellen het wat groter zien dan de vorige jaren, roeit de Koreaanse fabrikant Kia met zijn nieuwe Rio tegen de stroom in. De versie 2005 van de Rio is een maatje kleiner. Daardoor verhuist het van het segment van de compacte vierdeurs (B), zoals de VW Golf, naar dat van de stadsauto's (C), zoals de Fiat Punto. Het belangrijkste verschil met de Cerato, de grote broer van de Rio, is meteen duidelijk. Goed bekeken van de handige jongens uit Korea, want twee modellen met ongeveer dezelfde afmetingen zijn commercieel niet echt interessant. De Rio 2005 meet nu 3,99 m, tegenover de 4,20 m van het vorige model. De afmetingen zijn dezelfde als die van de nieuwe Clio. Het comfort lijdt er niet onder, integendeel, want deze stadsauto, bij ons alleen met vijf deuren verkrijgbaar, heeft een 9 cm grotere wielbasis en is binnenin zelfs ruimer geworden. U moet natuurlijk geen zee van ruimte verwachten maar de Rio doorstaat de vergelijking met concurrenten als de Punto en de Peugeot 206 met glans. De bestuurder en de passagiers hoeven zich niet in bochten te wringen, ook al had er achterin wat meer beenruimte mogen zijn. De koffer is gekrompen van 450 naar 270 liter (1145 met de achterbank neergeklapt). Logisch, want de auto is 20 cm korter! Aan het stuur word je onmiddellijk verleid door het knappe design van het dashboard en de centrale console. De ergonomie is uitstekend, er is veel goed bestudeerde opbergruimte en zowel de afwerking als de kwaliteit van het plastic zijn van goeden huize. Op de rijhouding is niets aan te merken, ook al is de stuurkolom maar in een richting verstelbaar. Met deze Rio bewijst Kia - net als met de Picanto en de Sportage - dat hij de Europese smaak goed aanvoelt. De fabrikant hoopt er in 2006 dan ook 1600 stuks van aan de man te brengen. Om dat te bereiken, wordt de zware artillerie bovengehaald: dit is een volledig nieuwe auto op een oorspronkelijk chassis, dat in de toekomst ook voor de opvolger van de Hyundai Getz zal worden gebruikt. Het weggedrag van de Rio is zuiver en voorspelbaar. Hij heeft echter een verrassend stugge ophanging, die een probleem kan zijn bij lange afstanden en op een hobbelig wegdek. De te platte rug van de stoelen maakt het er niet beter op. Jammer, want met de 1,5 l. CRDi-dieselmotor met vier cilinders ontwikkelt de Rio een meer dan behoorlijke 110 pk en een aantrekkelijk koppel van 235 Nm bij 2000 t/m, zodat hij zin geeft om kilometers te verslinden en er vaart achter te zetten. Toch voorzichtig blijven, want het chassis heeft soms moeite om de kracht van de motor op te vangen. Ook dat is te betreuren, aangezien de motor echt charmant is, met een indrukwekkende soepelheid, veel kracht op elk toerental en genoeg pit om flink op te trekken. Bovendien voldoet hij aan de Euro IV-norm. Andere goede punten zijn de versnellingsbak met vijf goed verdeelde verhoudingen, de geluidsisolatie van de binnenruimte en het erg lage verbruik. Voor wie niet van diesel houdt, heeft Kia een 1.4 l. benzinemotor van 97 pk (vanaf euro 9990) en een 1.6 l. van 112 pk (vanaf euro 13.990). Met deze Rio, zeker in de CRDi-dieselversie, kan de Koreaanse constructeur zonder complexen de strijd met de steeds scherpere Europese concurrenten aanbinden. Dit is een ook op instapniveau buitengewoon goed uitgeruste, polyvalente auto met een licht prijskaartje: euro 12.290. nArnaud dellicour