Skoda Scala Grootheidswaan

De nieuwe Skoda Scala heeft zijn roots in de stad, maar neemt het nu op tegen concurrenten in het hogere segment. Zijn troeven: indrukwekkend veel comfort voor een redelijke prijs.

Met zijn grotere en dus ook ruimere auto’s schudt Skoda de verschillende segmenten graag flink dooreen. De nieuwe Scala van het merk is daar geen uitzondering op. Deze opvolger van de Rapid Sportback – een model dat geen groot succes was – combineert de buitenmaten van een compacte sedan met de binnenruimte van een break.

SNUFJES WAAROVER NAGEDACHT IS

Het is een auto die gezien mag worden, met enkele stilistische trekjes die we al bij de recente concept car Vision RS zagen. In cijfers is de Scala 4,36m lang, dus tien centimeter meer dan de VW Golf, en heeft hij een royale koffer van 467 liter. Met de achterbank neergeklapt, wordt dat zelfs 1.410 liter: ongetwijfeld de grootste koffer in dit segment.

Binnenin is de Scala verbazend ruim, met meer dan voldoende plaats voor vier grote volwassenen. Het dashboard is gloednieuw en heeft een sober design en een aanraakscherm zoals een tablet. Mooi, maar het plastic van het interieur voelt helaas weinig prettig aan. Jammer, want we zijn bij Skoda gewend geraakt aan materiaal van betere kwaliteit. Positief is dan weer dat de meters van het dashboard vervangen kunnen worden door een 10,25 inch aanraakscherm met een heleboel functies. Een extraatje dat je 485 euro kost. Helemaal in de traditie van Skoda pakt de Scala bovendien uit met allerlei snufjes, zoals een paraplu verborgen in het voorportier binnen, en een ijsschraper in de tankopening buiten. Het Duits-Tsjechische merk heeft voor het reservoir van de ruitensproeivloeistof zelfs een nieuwe dop bedacht die met een trucje in een trechter verandert. Handig is dat!

Skoda Scala Grootheidswaan

SOEPEL OP DE WEG

Het instapmodel dat wij hebben getest (20.770 euro) is uitgerust met een recente driecilindermotor van 1.0l, goed voor 115 pk en een koppel van 200 Nm. Hij staat zijn mannetje, toont zich heel soepel, trekt fluks op en laat op kruissnelheid nauwelijks van zich horen. Andere opties zijn een viercilinder benzinemotor van 150 pk en een 1.6l diesel van 115 pk. Eind dit jaar komt daar nog een driecilinder op CNG bij.

PUUR PLEZIER

De Scala is niet bang van bochten – integendeel, hoe meer kronkels in de weg, hoe meer zijn stipte sturing en degelijke chassis zich laten gelden. De voortrein gaat met brio door de bocht, de achterpartij volgt keurig. Puur plezier! Efficiëntie is de boodschap, en niet enkel in de bochten! Ons testmodel was voorzien van een sportchassis (-15 mm) met een wat stugge, maar zeker geen oncomfortabele vering. Met een conventioneel chassis mag er dus helemaal geen probleem zijn. Eén minpuntje: de geluidsisolatie laat boven de 100 km/uur wat aerodynamische geluiden door. Maar alles samen is en blijft de Scala een erg leuke verrassing!

Optioneel: een 10,25 inch aanraakscherm dat de dashbordmeterjes komt vervangen.
Optioneel: een 10,25 inch aanraakscherm dat de dashbordmeterjes komt vervangen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content