Sjilpen op het net

Het wordt beschreven als “een platform voor microblogging”, maar eigenlijk is Twitter gewoon een forum waar de leden via het web korte berichtjes kunnen uitwisselen. Niet meer dan een gadget? Dat bepaalt u zelf...

De bedenkers van het forum Twitter.com wilden hun gebruikers de mogelijkheid geven om een lijst van abonnees in reele tijd over hun belevenissen te vertellen, met berichtjes van maximaal 140 tekens lengte. Het grote verschil van Twitter met een traditionele interactieve blog is dat een tweet (een berichtje) niet bedoeld is om commentaar uit te lokken maar alleen om de anderen op de hoogte te houden van wat er gebeurt.

Hoe werkt het?

Het is heel eenvoudig: ga naar de website twitter.com en klik op Sign up now om een gratis account aan te maken, een gebruikersnaam te bedenken (ev. pseudoniem) en een wachtwoord aan te maken. De interface is in het Engels, maar u kunt uw berichtjes in om het even welke taal schrijven.

Nu moet u nog twee lijsten maken, Followers en Following. Followers zijn de mensen die uw tweets willen ontvangen. Ze moeten zich vrijwillig inschrijven (eventueel nadat u het hen hebt gevraagd). Following is de lijst van gebruikers van wie u zelf berichtjes wilt ontvangen. Dat kunnen bijvoorbeeld uw kinderen zijn, uw krant of mensen met wie u interesses deelt.

Om Twitter-gebruikers te vinden, klikt u op Find People en typt u een naam (bijvoorbeeld de uwe) om te kijken of sommige familieleden al lid zijn. Als dat zo is (u hebt geluk!) klikt u op Follow. Vanaf nu zult u hun berichtjes ontvangen.

Maar u kunt ook andere mensen opzoeken met wie u contact wilt opnemen. U kunt zelfs verscheidene e-mailadressen tegelijk invoeren.

Vervolgens maakt u een Following-lijst: de gebruikers van wie u zelf regelmatig berichtjes wilt krijgen. Om de koppen van uw favoriete krant of radiozender te ontvangen, moet u even zoeken. Ga naar de website van de krant of de radio en zoek de knop waarmee u Twitter kunt activeren.

Zin of onzin?

Die vraag ligt heel gevoelig. Toen het adviesbureau Pear Analytics onlangs een studie publiceerde die tot de vastselling kwam dat 40,55 % van de berichten “inhoudloos gekwebbel” was, barstte er een storm van verontwaardiging los bij de fervente aanhangers van Twitter. Ze verklaarden in koor dat Twitter geen informatietool is maar een soort van therapie, een manier om klappen te delen en te verwerken. Het blijkt inderdaad dat maar 4 % van de gebruikers het nieuwe medium als een informatiebron beschouwt. Barack Obama is in elk geval de eerste president die Twitter in zijn verkiezingscampagne heeft gebruikt. Sindsdien hebben een heleboel sterren in de VS en ver daarbuiten begrepen dat ze dankzij dit medium makkelijk contact kunnen houden met hun fans.

Het verschil met Facebook

Anders dan Facebook, dat vrolijk uw bezit inpikt, heeft Tweeter de gebruiksvoorwaarden van zijn site aangepast met de vermelding dat de berichten eigendom zijn van hun auteurs. U vindt de gebruiksvoorwaarden op http://Twitter.com/tos n

Jean-Claude Verset

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content