Senioren zijn geen digibeten

De universele bankdienst (UBD) bestaat iets minder dan een jaar. Hij trad in werking op 1 januari 2022 na een akkoord tussen de ministers van Financiën en Economie en de Staatssecretaris voor Consumentenbescherming. Het doel: tegemoetkomen aan de groep klanten die geen of weinig beroep kunnen doen op digitale kanalen om hun bankzaken te regelen. Het speciale tarief van maximaal 60 euro per jaar is dus bedoeld voor de digibeten of digitale analfabeten, slachtoffers van de digitale kloof. Ter herinnering: de universele bankdienst bestaat uit minimum (en vaak maximum) 60 manuele verrichtingen, zoals papieren overschrijvingen die je afgeeft in een bankfiliaal, of geldafhalingen aan een loket.

Amper 1/4de van de klanten van de digitale bankdienst is tussen 60 en 89 jaar.

Eerste vaststelling: verschillende banken bieden al vele jaren een formule aan die gelijkaardig is aan de UBD, maar dan goedkoper. Zoals bijvoorbeeld de Silver-rekening van Argenta en de Plus-rekening van KBC, die je al hebt voor 40 euro per jaar. Waarom is de UBD dan toch belangrijk? Omdat de dienst geldt voor de hele bankensector. Doordat alle spelers en al hun agentschappen meedoen, bestrijkt de dekking het hele land. Op dit moment althans...

Tweede vaststelling, of eerder een vraag: is de 60 euro echt een gunstig tarief of is dit eerder duur? Naast de formules van ongeveer 40 euro die we net vermeldden, stellen we namelijk vast dat klanten die hun verrichtingen online doen veel minder betalen voor een bredere dienstverlening, want zij krijgen bijvoorbeeld ook een kredietkaart. We moeten uiteraard rekening houden met de werkelijke kost van de universele dienst. De tussenkomst van iemand aan het loket kost natuurlijk veel meer dan een klik via het internet. Het tarief van 2 euro per verrichting aan het loket, dat algemeen wordt toegepast, kan je moeilijk excessief noemen in de huidige economische context. De 60 euro die klanten voor de UBD betalen en die 60 manuele verrichtingen omvat, komt dus neer op de helft van de werkelijke kosten. Er is dus een zekere solidariteit tussen de klanten.

Derde vaststelling en niet de minste: ongeveer de helft van de klanten die een beroep doen op de UBD is jonger dan 50 jaar, zo geeft Fortis Bank aan. Amper een vierde is tussen 60 en 89 jaar. Dat gaat in tegen het alom heersende beeld dat meestal de oudere klanten digitale analfabeten zijn! En ik kan het weten: mijn moeder deed op 90 jaar haar bankverrichtingen op haar tablet. Neen, de oudere generatie bestaat niet enkel uit digibeten, een vreselijk woord om de ongeletterden van de elektronische beschaving te benoemen. Men zegge het voort!

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content