De Audi A3 is een strategisch belangrijk model voor Audi, dat er meer dan 2,8 miljoen stuks van heeft verkocht. Dat verklaart waarschijnlijk waarom de designers heel weinig aan de bestaande look hebben veranderd. Zeker vooraan zal alleen een kennersoog het verschil merken. Maar het feit dat de A3 zijn voorganger imiteert, betekent niet dat hij er veel gemeen mee heeft. De nieuwe generatie vertrekt immers van de MQB, het nieuwe technische onderstel van de groep, dat ook voor de Golf VII wordt gebruikt. Het nieuwe onderstel is goedkoper, gemakkelij...

De Audi A3 is een strategisch belangrijk model voor Audi, dat er meer dan 2,8 miljoen stuks van heeft verkocht. Dat verklaart waarschijnlijk waarom de designers heel weinig aan de bestaande look hebben veranderd. Zeker vooraan zal alleen een kennersoog het verschil merken. Maar het feit dat de A3 zijn voorganger imiteert, betekent niet dat hij er veel gemeen mee heeft. De nieuwe generatie vertrekt immers van de MQB, het nieuwe technische onderstel van de groep, dat ook voor de Golf VII wordt gebruikt. Het nieuwe onderstel is goedkoper, gemakkelijk te integreren en bovendien (ongeveer 100 kg) lichter dan het vorige, wat grote voordelen oplevert voor het verbruik en de uitstoot. Ondanks de gelijkenis met zijn voorganger is de A3 twee centimeter breder, wat vooral de beenruimte achterin ten goede komt. Het model wordt nog altijd in twee carrosserieversies aangeboden: de A3 met drie deuren en de Sportback (vijf deuren), die met zijn extra binnenruimte kleine gezinnen moet aanspreken. Wat de ruimte betreft, laat ook het driedeursmodel niets te wensen over (en de zetels vooraan hebben een geheugen, wat het instappen achteraan vergemakkelijkt). Het interieur gaat helemaal mee met zijn tijd, met een nieuw, sober ontworpen dashboard waarin het wegklapbare scherm van het Audi Connect-systeem een hoofdrol speelt. Het scherm verzamelt alle navigatiefuncties (met Google Maps), de audio en de telefoon. Zelfs een internetaansluiting ontbreekt niet. De kwa- liteit van de materialen en de assemblages ligt een stuk boven het aanbod van de concurrenten. Onthoud bovendien dat Audi grote inspanningen heeft geleverd voor de veiligheidsuitrusting. Side assist waarschuwt de bestuurder voor een voertuig in de dode hoek, active lane houdt de auto op zijn rijstrook, active cruise control zorgt voor een veilige afstand tegenover voorliggers, een vermoeidheidsdetectie maakt de chauffeur wakker als hij dreigt in te dutten en Audi pre sense waarschuwt voor een aanrijding wanneer u te dicht bij een obstakel komt. Het aanbod van motoren is zo groot dat u vast uw gading vindt. Dat geldt zowel voor de benzine- als voor de dieselversie - en in 2014 komt er een oplaadbare hybride aan. In afwachting van die laatste lieten wij ons oog vallen op de traditionele maar interessante 1.6l TDI, de voorspelbare bestseller van het gamma. De geruisloze viercilinder onderscheidt zich door zijn reactievermogen en zijn grote soepelheid. Hij mist natuurlijk de dynamiek en de kracht van de zware TDI van 150 pk, maar heeft in de praktijk genoeg reserves, ook voor lange ritten. Het voordeel van deze motor ligt elders: hij is buitengewoon zuinig, met een officieel verbruik van amper 3,8 l/100 km en een CO2-uitstoot van 99 g/km. Als dat niet mooi is! Arnaud Dellicour