Samen sterk, alweer

De samenwerking tussen Opel en de PSA-groep heeft snel resultaten opgeleverd. En die mogen gezien worden! Na de Grandland, de Crossland en de Zafira, kijkt nu ook de Corsa over de grens, en wel naar de Peugeot 208. Opnieuw een schot in de roos?

Het minste wat je kan zeggen, is dat de Corsa graag leentjebuur speelt. Want nog voor de huidige samenwerking had de kleine Duitser al het chassis van de Fiat Grande Punto overgenomen (2006). Deze keer zoekt de Corsa het bij PSA, en nu met een meer geïntegreerde structuur. Opel gaat er helemaal voor: zowel het onderstel als de motoren en de ophanging zijn die van de Peugeot 208. Slim bekeken, want van de ene generatie op de andere is deze stadsauto een stuk slanker en tot 100kg lichter geworden. Wie doet het beter?

STIJL IS ALLES

Met zijn verleidelijke, moderne stijl wint de Corsa aan prestige, een belangrijk gegeven in een segment waar een bikkelharde concurrentie woedt. Een geslaagde oefening. Kleurstroken (je mag zelf het palet kiezen) geven het interieur een frisse toets. De afwerking en het design zijn sober, maar degelijk en weldoordacht. Misschien beter dan bij de 208, want de Corsa kiest niet voor de iCockpit van Peugeot met een klein stuur en hoog geplaatste en daardoor onleesbare instrumenten. Toch is de binnenruimte niet het sterkste punt van de nieuwe Corsa, zeker niet in de breedte en achterin, waar je minder plaats hebt dan in een Renault Clio of een Volkswagen Polo, ook al is de wielbasis van het nieuwe model 3 cm groter.

Samen sterk, alweer

KLASSIEKE EN E-MOTOREN

De echte troef van de Corsa 2020 is zijn aangekondigde 100% elektrische versie. Een zeldzaamheid in dit segment. De batterijen, die we ook bij de 208 terugvinden, zouden goed zijn voor 337 km autonomie. Een comfortabel, realistisch en bovendien betaalbaar aanbod, want de e-Corsa zou slechts 30.495 euro kosten! In afwachting houden we het bij de verbrandingsmotoren: een alweer Franse 1.2 van 100 pk (205 Nm) of 130 pk (230 Nm), en ook een diesel (1.5, 102 pk, 250 Nm). Er staat nog een andere 1.2 van 75 pk in de catalogus, een lokkertje dat waarschijnlijk minder succes zal hebben. Noteer ook dat de versie van 130 pk enkel met een achttrapsautomaat wordt geleverd.

Het design en de afwerking ogen sober maar degelijk en weldoordacht.
Het design en de afwerking ogen sober maar degelijk en weldoordacht.

DYNAMISCH

Op de weg staat de nieuwe Corsa zijn mannetje! Hij is wat sportiever opgevat dan bijvoorbeeld de Citroën C3 en gedraagt zich stroever maar dynamischer, ondanks een weinig directe sturing. De 1.2 motoren van 100 en 130 pk voldoen ruimschoots aan de verwachtingen. Ze zijn soepel en krachtig en bovendien zuiniger dan hun voorgangers. De Corsa heeft dus heel wat troeven, zodat we het (kleine) gebrek aan ruimte graag door de vingers zien. En zoals vaak pakt Opel uit met heel interessante prijzen (vanaf 15.995 euro) om ons te verleiden. Opnieuw een knap Frans-Duits product!

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content