We konden onze ogen niet geloven toen BMW de Active Tourer voorstelde. De fabrikant is erin geslaagd een compacte monovolume te ontwikkelen met, voor het eerst in de geschiedenis van het merk, voorwielaandrijving. Een waagstuk maar geen toeval: het bewijst dat BMW alles op alles zet om auto's voor iedereen te maken. Dreigt het merk zijn ziel te verliezen? Misschien. Maar er is over nagedacht! Met zijn compacte formaat helpt de BMW Serie 2 Active Tourer ...

We konden onze ogen niet geloven toen BMW de Active Tourer voorstelde. De fabrikant is erin geslaagd een compacte monovolume te ontwikkelen met, voor het eerst in de geschiedenis van het merk, voorwielaandrijving. Een waagstuk maar geen toeval: het bewijst dat BMW alles op alles zet om auto's voor iedereen te maken. Dreigt het merk zijn ziel te verliezen? Misschien. Maar er is over nagedacht! Met zijn compacte formaat helpt de BMW Serie 2 Active Tourer het merk zijn CO2-quotum te halen.De Active Tourer vertrekt van de technische basis van de nieuwe Mini - nu weten we meteen waarom die een maatje groter is geworden. Zijn vormgeving is gestroomlijnd en dynamisch, met een lange wielbasis die, toeval of niet, overeenkomt met die van de Mercedes B. Met een hoogte van 1,55m is de Active Tourer flink uit de kluiten gewassen, maar niet overdreven voor zijn categorie.De bestuurder zit 11cm hoger, wat normaal is voor een monovolume maar nogal ongewoon voor een BMW. Maar de stoelen zijn uitstekend en je hebt een geweldig zicht op de weg. Toch is de Active Tourer vooral achterin interessant, met 8,5cm meer beenruimte dan in de X1. Dit is een gezinsvriendelijke auto, ook omdat je de zit van de achterbank 13cm kan verschuiven en de rugleuning in een verdeling 40/20/40 kan neerklappen. Dat verhoogt de inhoud van de koffer van 468 l naar 1.510 l, wat nog altijd niet enorm is.De uitblinker van het beperkte motorgamma is de 218d diesel, een staaltje van de nieuwste generatie modulaire motoren. Hij ontwikkelt 150pk met een koppel van 330 Nm, voldoet aan de Euro 6-norm en heeft een CO2-uitstoot van 109 tot 114 g/km, afhankelijk van de banden en de velgdiameter. De zestrapsversnellingsbak kan worden geruild voor een achttrapsautomaat (plus €2.000).De stoere, dynamische en behoorlijk discrete viercilinder is een prettige motor met voldoende kracht om heel het gezin te vervoeren zonder veel te verbruiken. Wij hadden onze twijfels over deze voorwielaandrijving van BMW, maar het is een erg prettige kennismaking geworden: de voortrein presteert prima, de motoriek is voorbeeldig en de besturing nauwkeurig en communicatief, zonder te trekken. Kortom, de Serie 2 Active Tourer (vanaf €27.800) blijft leuk rijden. BMW had dat beloofd. En het heeft woord gehouden.ARNAUD DELLICOUR