Sinds december vorig jaar heeft het Louvre een provinciale satelliet. Een deel van de gerenommeerde collectie werd ondergebracht in een spiksplinternieuwe vestiging in het voormalige mijnstadje Lens, even voorbij Rijsel. Dat ze daar meer willen zijn dan een bijgebouw van het wereldberoemde museum in Parijs, bewijzen ze met een allereerste internationale tentoonstelling, en wel over de Vlaamse barokschilder Rubens.
...

Sinds december vorig jaar heeft het Louvre een provinciale satelliet. Een deel van de gerenommeerde collectie werd ondergebracht in een spiksplinternieuwe vestiging in het voormalige mijnstadje Lens, even voorbij Rijsel. Dat ze daar meer willen zijn dan een bijgebouw van het wereldberoemde museum in Parijs, bewijzen ze met een allereerste internationale tentoonstelling, en wel over de Vlaamse barokschilder Rubens. Pieter Paul Rubens (1577-1640) vormde dé belichaming van de Europese gedachte. Hij werd geboren in Keulen, woonde in Italië en Antwerpen en was actief aan het hof van Spanje en Engeland. Hij beschikte over een Europees netwerk van relaties en begreep Nederlands, Frans, Duits, Italiaans, Spaans en Latijn. Het Louvre Lens verzamelde meer dan 170 van zijn werken, en enkele schilderijen van zijn grote voorbeelden of tijdgenoten, zoals Anton van Dyck en Titiaan. "Ons museum speelde al zeer vroeg met de idee een tentoonstelling aan Rubens te wijden", zegt Bruno Capelle van het Louvre Lens. "Historisch en geografisch gezien is het logisch. Zowel Antwerpen als Noord-Frankrijk maakten in zijn tijd deel uit van de Zuidelijke Nederlanden. Maar ook het feit dat Rubens geworteld is in de Vlaamse klei en tegelijkertijd een grote openheid naar Europa toonde, speelde mee. Hoewel het Louvre Lens sterk verankerd is in de regio Nord-Pas-de-Calais, streven we toch naar een internationale uitstraling." "De tentoonstelling is uitzonderlijk wegens het grote aantal werken en de kwaliteit van de bruikleengevers", gaat Van Cappelle verder. "Ze komen onder meer uit het Metropolitan in New York, het Getty in LA, het Hermitage in Sint-Petersburg, het Prado in Madrid en het Louvre in Parijs. We brengen ook geen klassiek overzicht. Bedoeling van de tentoonstelling is de scène te tonen waarop zich de Europese protagonisten uit Rubens' tijd bewogen: prinsen, geestelijken, intellectuelen, artiesten en zijn familie. Ze toont tot welke verschillende kringen hij behoorde in het monarchistische, katholieke en glorierijke Europa. Maar ook een Europa verscheurd door godsdienstoorlogen waarin Spanje oppermachtig was. In dat Europa koos Rubens de kant van de katholieke monarchieën. Hij stond hen ten dienste. Rubens was een fervent en overtuigd katholiek en zijn band met de Kerk is dan ook erg belangrijk in zijn werk. Het is niet onze bedoeling binnen te dringen in zijn privéleven, maar natuurlijk hebben we het ook over zijn familie, van wie hij zeer veel hield en die hij afbeeldde als prinsen." De pronkstukken van de tentoonstelling? "Moeilijk te kiezen", zegt Cappelle. "Maar hier toch een poging: zijn Zelfportret uit het Rubenshuis in Antwerpen, De Geketende Prometheus uit Philadelphia, Hélène Fourment en twee van haar kinderen (Hélène Fourment was Rubens' tweede vrouw) uit het Louvre, Christus aan het kruis uit Antwerpen, Ecce Homo uit Sint-Petersburg en vooral het schilderij Diana jachtgodin dat uit een Madrileense privécollectie komt en dus nog nooit geëxposeerd is." Het Europa van Rubens. Van 22/5 tot 23/9/2013 in het Musée du Louvre-Lens, Rue Paul Bert 99, Lens, Frankrijk. Ma-zo, 10-18 u. Di gesloten. Prijs: €9. Info: www.louvrelens.fr. Ann Heylens