Royaal veel auto

Met het Chinese Geely als geldschieter vernieuwt Volvo heel zijn gamma en ontwikkelt het echte alternatieven voor de traditionele modellen van de Duitse fabrikanten. Zoals de S90 en de V90.

Gisteren de XC90, vandaag de S90 en de V90 en morgen de 40-reeks: Volvo is zijn complete gamma in enkele maanden tijd volledig aan het vernieuwen, dankzij het geld van zijn nieuwe eigenaar, het Chinese Geely. Het goede nieuws is dat Volvo nog altijd carte blanche heeft om zich verder te ontwikkelen tot een echt premium merk dat gelijke tred houdt met de Duitse constructeurs.

Ommezwaai

De Zweden hebben hun manier van werken totaal omgegooid en ontwikkelen niet alleen nieuwe platformen maar ook een nieuwe familie van motoren. De XC90 was het eerste model dat daarvan profiteerde. De S90 en de V90 volgen de trend: een sedan en een break die tegen de Audi A6, de BMW 5-reeks en de Mercedes E-Klasse in het strijdperk treden. En dat doen ze op hun heel eigen manier.

Het eerste wat aan de nieuwe S90 opvalt is zijn omvang. Hij is 4,96m lang – 10cm langer dan de S80, die van het toneel verdwijnt – en zowat even groot als de Audi A7. Indrukwekkend. Met zulke afmetingen is er natuurlijk geen gebrek aan binnenruimte. Wel integendeel! De meer dan royale wielbasis van 2,94m zorgt ervoor dat je achterin zo ruim zit als in een limousine. Maar het koffervolume valt wat tegen: 500l voor de S90 en 560l voor de break V90 (1.526l met de achterbank neergeklapt). Interessant, maar niet uitzonderlijk, want de E-Klasse break scoort daar veel beter.

De interieurstijl is op en top Scandinavisch: echte kwaliteit, mooi om te zien en heel ergonomisch. De beroemde tablet, verticaal op de middenconsole, is even praktisch en intuïtief als een iPad. Het lijkt bijna plagiaat, maar dat maakt de interface niet minder geslaagd. Knap werk!

Viercilinder

Naar het voorbeeld van de XC90 stappen de S90 en de V90 af van hun vijfcilindermotoren en stellen ze zich tevreden met 2 liter viercilindermotoren, zowel voor benzine als voor diesel. Dat moet de kosten en de CO2-uitstoot verlagen. Bij de benzinemotoren ontwikkelt de 2 liter-motor 254 pk (T5) of 320 pk (T6) en is er een oplaadbare hybride T8 op komst die goed zal zijn voor 407pk. Bij de diesels zijn de vermogens 150pk (D3), 190pk (D4) of 235 pk (D5).

Bij de test vonden wij de D5-diesel het overtuigendst, vooral omdat je hem nauwelijks hoort. De benzinemotoren zijn vinniger maar ook lawaaieriger. De Volvo heeft de wegligging van een cruiser: sereen, probleemloos en een bron van comfort, ondanks de 20 inch-velgen van onze testmodellen. Dit is dus een meer dan overtuigende sedan, gemaakt om te reizen. Een auto met persoonlijkheid die je bij de Duitsers in dit segment niet altijd meer vindt. Anders is beter!

ARNAUD DELLICOUR

Partner Content