Elektrische auto's zijn in ons land geen denderend succes. De verkoop blijft ver onder de verwachtingen van de merken. Maar alle begin is moeilijk. En Renault heeft de verdienste de strijd niet op te geven.
...

Elektrische auto's zijn in ons land geen denderend succes. De verkoop blijft ver onder de verwachtingen van de merken. Maar alle begin is moeilijk. En Renault heeft de verdienste de strijd niet op te geven. De nieuwe Renault ZOE, de vierde elektrische auto van het Franse merk, zal wellicht niet zo vlot over de toonbank gaan als de Clio of de Megane, maar hij heeft wel sterke troeven. Niet in het minst dat hij van A tot Z voor een elektrische aandrijving ontworpen is. Er komt dus geen versie met brandstofmotor. Bovendien heeft hij alles wat een moderne stadsauto vergt: een ruime koffer van 338 l (38 l meer dan de Clio IV), veel binnenruimte en een knappe vormgeving. Hij is mooi, comfortabel en modern, hoewel niet onberispelijk afgewerkt. Maar kan hij ook de gewone sterveling bekoren? Wat het rijden betreft, zeer zeker! Voet op de rem, knopje indrukken, automatische versnelling op de D van Drive, rem loslaten, 'gas' geven... en we zijn vertrokken. Kinderspel. De auto rijdt lekker, trekt flink op en heeft met 88 pk en 220 Nm koppel genoeg pit om boven de 120 km/u te cruisen. Kortom, het voelt goed aan. Ook al omdat de motor heerlijk geruisloos en dus rustgevend is. Voor de veiligheid produceert hij onder de 30 km/u een zacht geluid, zodat voetgangers en fietsers hem toch kunnen horen. En de autonomie? In theorie bedraagt die 210 km. Maar zelfs Renault geeft toe dat de dagelijkse praktijk tussen 110 en 150 km ligt. Hoe zuiniger (de auto heeft een eco-modus die de motor tot 90 km/u begrenst) en hoe trager u rijdt, hoe groter de autonomie. Opladen? De andere elektrische auto's van het merk hebben genoeg aan een gewoon stopcontact, maar de ZOE moet thuis altijd op een wall box worden aangesloten, een aan de wand gemonteerde lader. Installatiekosten: iets minder dan € 1.000. Anderzijds kan de ZOE door een nieuwe technologie zijn batterijen aan laadpalen van 3 tot 43 kW opladen, wat van 30 minuten (80% lading met 43 kW) tot 9 uur (100% met 3 kW) duurt. Het probleem is dat die laadpalen er in België niet of nauwelijks zijn! De factuur is gepeperd: € 21.550 tot € 23.350, maar de opties zijn royaal, zelfs voor het instapmodel, met onder meer R-Link, een multimediasysteem van de nieuwste lichting. Naast de aankoopprijs betaalt u de huur van de batterij, € 79/maand, inclusief pechverhelping en opladen. U begrijpt het al: de ZOE zal veel kilometers moeten rijden om met een Clio met verbrandingsmotor te kunnen concurreren. Niet in Vlaanderen of Brussel, wel in Wallonië, waar u een premie van € 2.500 krijgt. Een peulenschil vergeleken met de € 7.000 korting in Frank-rijk. Over de grens gaan winkelen? Vergeet het: u moet in Frankrijk wonen om recht te hebben op de premie. Het wordt hoog tijd dat onze politici de knoop doorhakken en iets doen voor de 'schone' mobiliteit. Arnaud Dellicour