Recht op terugbetaling

Opgelet voor ‘grove nalatigheid’

“Ik ben het slachtoffer geworden van phishing en heb een grote som geld verloren. Heb ik recht op een terugbetaling door mijn bank? Wat zijn mijn rechten en plichten?”

De FOD Economie wijst erop dat de regels die gelden bij phishing dezelfde zijn als bij het verlies of de diefstal van je bankkaart, via je mobiele betaalapp of bij online bankieren. De consument wordt beschermd door het Wetboek van Economisch Recht.

Maar in veel gevallen draait de discussie rond het begrip ‘grove nalatigheid’. Want helaas gelden deze regels niet voor fraude waarbij je als slachtoffer zelf geld hebt overgemaakt, bijvoorbeeld wanneer een oplichter zich voordoet als iemand anders.

Het begrip ‘grove nalatigheid’ is ook van toepassing wanneer je de cijfers van je pincode in je portemonnee bewaart, samen met je bankkaart. En volgens Tilen Cuk, onderzoeker aan de rechtsfaculteit van de ULB, geldt dat ook voor phishing “wanneer je op een link klikt en daar vervolgens je bankkaartnummer of pincode prijsgeeft”.

Kortom, als je bank of kredietinstelling kan bewijzen dat je zelf nalatig bent geweest, wat vaak het geval is bij phishing, omdat je zelf informatie hebt doorgegeven, is alle verlies dat je hebt geleden voor je rekening.

Toch is het begrip ‘grove nalatigheid’ soms nogal vaag, en laat het ruimte voor interpretatie, waarover je dan met je bank kan onderhandelen.

Wat bij een valse factuur of als je kaart gehackt is?

Als je een valse factuur hebt betaald en het geld van je rekening is gehaald of op een buitenlandse rekening is gestort, zal je dat bedrag niet kunnen recupereren.

Wordt je bankkaart gestolen, dan betaal je een franchise van 50 euro voor het geld dat is gestolen vÓÓr je de kaart hebt geblokkeerd. Heb je je kaart nog, maar werd ze frauduleus gebruikt, dan ligt het anders. In dat geval geniet je van een betere bescherming en worden alle verliezen die je hebt geleden door de bank terugbetaald.

Wat als je bank weigert om tussen te komen?

• Probeer eerst en vooral je bank van je standpunt te overtuigen.

• Lukt dat niet, neem dan contact op met Ombudsfin, de Ombudsdienst voor Financiële Diensten. De procedure is gratis en leidt vaak tot een oplossing.

• Los van de procedure via Ombudsfin kan je ook steeds je bank dagvaarden voor de rechtbank van eerste aanleg of de vrederechter (afhankelijk van het bedrag dat op het spel staat). De rechter bepaalt dan de verantwoordelijkheid en beslist. (Bron: Test-Aankoop)

Hoe werkt charge back?

Ben je als kredietkaarthouder het slachtoffer geworden van fraude, dan ben je beschermd door de uitgever van je creditcard. Je kan je geld dan terugkrijgen via de charge back procedure. Daarvoor moet je binnen de drie maanden na de transactie een klachtenformulier invullen bij je kredietkaartuitgever, bijvoorbeeld via mijnkaart.be voor Visa of MasterCard.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content