De lente is in het land. Het seizoen van de nauw aansluitende bloesjes, de strakke T-shirts en luchtige stofjes is aangebroken. Héél elegant allemaal, maar ze beklemtonen wel de kleinste vetrolletjes.
...

De lente is in het land. Het seizoen van de nauw aansluitende bloesjes, de strakke T-shirts en luchtige stofjes is aangebroken. Héél elegant allemaal, maar ze beklemtonen wel de kleinste vetrolletjes. Een (zeldzame) uitzondering niet te na gesproken, komen de meeste volwassenen tussen de leeftijd van 20 en 50 à 55 jaar zo'n 10 tot 15 kg aan. "We zijn geneigd te veel te eten", waarschuwt diëtist Benoît Myaux. "En dat terwijl we met de jaren net minder calorieën nodig hebben. Dus moeten we de calorieopname beperken: 1500 tot 1800 kcal volstaan voor een vrouw van 50, terwijl een jongere vrouw nog 2000 tot 2200 kcal nodig heeft." Gewichtstoename is een geniepig fenomeen. Twee extra aardappelen per dag volstaan om in één jaar 4 kg aan te komen! "Stem uw eetpatroon daarom af op uw dagindeling", vervolgt onze diëtist. "Bij het ontbijt mag u gerust smelten voor boter, jam of een stuk kaas! 's Middags geeft u de voorkeur aan groenten, eiwitten en fruit. En 's avonds houdt u het bij een lichte maaltijd, omdat het lichaam 's nachts reserves opslaat." Het is dus veel beter om 17 of 18 uur te zwichten voor een tussendoortje dan u 's avonds vol te proppen. Uzelf uithongeren is nog de ergste vergissing die u kunt maken. Want honger lijden is dé manier om uw lichaam te vertellen dat het reserves moet aanleggen! Voor wie vaak op restaurant eet, is kiezen voor lichte maaltijden toch moeilijk ? "Dat zegt men wel, maar het hoeft niet! Negeer de wijn (een halve fles levert 800 kcal), kies voor vis met weinig saus en zonder frietjes en neem een soepje of sla als voorgerecht." Vijf lichte maaltijden ge- spreidt over de dag zijn beter dan drie grote en ze geven u meer energie. Kijk uit met rauwkost als u last hebt van een opgeblazen gevoel of waterretentie. Geblancheerde of ge-stoomde groenten zijn dan ideaal. Op je voeding letten is goed, maar sporten is beter en dat geldt ook voor rustige activiteiten zoals wandelen, yoga, aquagym en zwemmen. Thuis kunt u touwtjespringen of een danspasje wagen! Elke dag een beetje sporten (minimaal 5 à 10 minuten) is beter dan één keer per week een uur. Weet wel dat er pas sprake is van uithouding (en dus van vetafbraak) na 30 à 40 minuten. Werken afslankingsproducten echt? Ja, en zelfs op meer dan één vlak. Alleen al dat u ze gebruikt, bewijst dat u zorg draagt voor uzelf. Verder zijn de producten steeds performanter. Zelfs als een bepaald product bijvoorbeeld niet meteen kilo's doet verdwijnen, ondersteunt het misschien het dieet dat u volgt, verbetert het de doorbloeding van de huid, ontstopt het de weefsels of gaat het cellulitis tegen. Sommige verzorgingsproducten doen méér. Lift-Minceur Haute Définition van Clarins en Supermince+ van Jeanne Piaubert maken komaf met én voorkomen sinaasappelhuid. Celluli Laser van Biotherm (euro47) werkt 's nachts. En Vichy speelt in op het dag/nachtmetabolisme met de monodoses CelluMetric en met LipoMetric in pompflacon, verkocht met een massage-instrument (euro28,50). Crème Jeunesse Corps No Complex van Givenchy pakt het huidverouderingsproces op drie fronten aan (euro62,53 vanaf 20/4). We zijn ook dol op het gamma ProAge van Dove (euro6,49 voor de body butter). Svelte Reversal van Dior voedt jonge cellen op zodat ze geen vet op-slaan. En omdat voor onze huid alleen het beste goed genoeg is, gunnen we ons ook de Gommage Affinant Corps + Body Crème van La Mer (resp. euro114 en euro224, vanaf 15/4). Info: alles in de parfumerie Dove in de supermarkt La Mer via 02 716 85 19 L'Occitane in de winkels van het merk Vichy in de apotheek. Virginie Draelants