Puike prestaties, pure sensatie

Met de Compact 318td blijft BMW de markt van de Golf verkennen. Dit model bundelt de kwaliteiten van de vierdeurs uit de 3-serie in een 3-deurs die – hoe kan het anders – meer op prestige mikt dan op bruikbaarheid.

Vanzelfsprekend zullen kwatongen fluisteren dat dit geen echte BMW meer is maar een goedkoop alternatief voor wie het echte werk niet kan betalen. Dergelijke welles-nietesdiscussies gaat u beter uit de weg. Zij leiden nergens toe. Overigens snoert ook het prijskaartje van euro22.100 deze critici de mond. Eerlijk gezegd waren ook wij niet onverdeeld gelukkig met de eerste generatie van de Compact. We waren beter gewoon van de fabrikant uit München. Met een chassis dat een samenraapsel leek van elementen van verschillende generaties en de achteraandrijving van de voorlaatste 3-serie, kwam de kortste BMW nogal goedkoop over. Hij werd dan ook niet waanzinnig enthousiast ontvangen door het publiek. Dit betekende een schok voor het Duitse merk, want het dacht dat het in dit segment als enige een auto met zoveel rijplezier kon aanbieden. Zelfs BMW kan zich dus vergissen en zich laten verrassen door de snelle reactie van de concurrenten.

Een eigen identiteit

De Duitsers hebben hun les geleerd: voor de tweede generatie van de Compact is vertrokken van het uitstekende chassis van de nieuwe 3-serie, sportief afgesteld voor extra vinnigheid. Bovendien heeft de auto nu een eigen identiteit: het herkenbare gezicht dat de eerste versie volgens de meeste kenners miste. Met zijn forse lijnen, zijn vier ronde koplampen en zijn opvallende achtersteven beschikt de Compact over een ongewoon silhouet. U kunt hem mooi of lelijk vinden maar onverschillig blijven is haast onmogelijk.

Eén ding staat vast: dit is een echte BMW. Je merkt het niet alleen aan zijn rijgedrag maar ook aan zijn interieur, dat kwaliteit uitstraalt. In de heel comfortabele maar vrij harde sportstoel (een optie) komt u meteen onder de indruk van de uitstekende houding achter het stuur en van de ideale plaatsing van de knoppen en hendels op het naar de bestuurder toe gebogen dashboard. Vooraan is er beenruimte in overvloed. Achteraan zit u wat krapper. De achterbank heeft plaats voor twee volwassenen maar is niet buitengewoon comfortabel, en het instappen valt niet mee. Anderzijds heeft de koffer een royale inhoud.

Een dynamische diesel

Ons testmodel, de 318td, was uitgerust met de 2,0 l viercilinder turbodiesel met variabele geometrie, die 115 pk ontwikkelt. De vrij geruisloze motor is evenwichtig en soepel, met een indrukwekkende zachtheid in het gebruik. Met een verbruik in de buurt van 6,9 l/100 km presteert hij beter dan de even zware diesels van de concurrenten.

Op de weg tekent de nieuwe Compact voor puur plezier over heel de lijn. Hij gedraagt zich voorbeeldig, heeft meer dan voldoende motorvermogen en krachtige remmen die door de servosystemen evenwichtig worden gestuurd. Van overstuur is niets te merken. Zowel zijn goedgespreide versnellingsbak als de stuur- inrichting zijn toonbeelden van nauwkeurigheid.

Kortom, de Compact is een authentieke BMW, wat hij niet alleen met zijn rijgenot bewijst maar ook... met zijn prijs en dure opties.

Arnaud Dellicour

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content