Problemen met bankkaarten en selfbanking?

Een beetje verrassend toch. Vele lezers zien grote voordelen in bankkaarten en selfbanking. Maar soms kan het misgaan...

Bedriegers

Toen we in een restaurant wilden betalen met onze Visakaart, werd die herhaaldelijk geweigerd door het betaalapparaatje. Gelukkig hadden we voldoende geld op zak om contant te betalen. Aan de volgende tafel werkte het apparaatje wel. We voelden ons als bedriegers. In ons bankkantoor bleek dat er niets aan onze kaart mankeerde. Héél vervelend.

Cash bij de supermarkt

Betalingen vanaf ongeveer 15 euro betaal ik wanneer mogelijk met mijn kredietkaart (Master Card). Verder betaal ik alles contant. Het geld haal ik af wanneer ik aan de kassa van de Colruyt betaal (de Colruytkaart is gratis). Zo heb ik jaarlijks een minimum aan kosten bij de bank en nooit meer last van automaten die mijn bankkaart inslikken of weigeren.

Kredietkaart verplicht

Bij vele firma’s kun je zonder kredietkaart geen auto meer huren, zo heb ik onlangs ondervonden (in mijn geval was het Avis). Dat stoort me, vooral omdat je een wildgroei van kaarten krijgt. Mijn portefeuille puilt nu al uit: bankkaart, kredietkaart, elektronische identiteitskaart, lidkaarten, getrouwheidskaarten, klantenkaarten, Omnipas enz.

Nooit meer aanschuiven

Selfbanking – en vooral internetbanking – vind ik een groot gemak. Nooit meer aanschuiven, geen zorgen meer over openingsuren en een volledige controle over alle rekeningen. Kredietkaarten zijn gevaarlijker, omdat het betaalmoment pas na een hele tijd volgt. En soms op een ogenblik dat het helemaal niet goed uitkomt voor ons budget.

Oppassen met Proton

Ze hebben ooit mijn handtas met een grote som geld gestolen en daarom vind ik een bankkaart een bijzonder nuttig instrument. Met Proton moet je echter oppassen. Een winkelbediende dacht dat ik mijn kaart te snel uit de lezer had gehaald en herbegon de procedure. Later merkte ik dat mijn tegoed was verminderd met twee keer het bedrag.

Praten tegen een kastje

Selfbanking heeft voordelen, maar ook het nadeel dat er geen persoonlijk contact meer is met een bediende van de bank. Ik vind het bovendien straf dat ik moet betalen om aan thuisbankieren via het internet te doen terwijl ik nu toch al mijn verrichtingen zelf doe, zonder tussenkomst van een personeelslid van de bank.

Een zegen

Als je de veiligheidstips van de bank volgt, kan er weinig of niets foutlopen met betaal- of kredietkaarten. We reizen veel en vinden die kaarten een zegen in vergelijking met vroeger!

Twee maten

In september zijn mijn portefeuille en die van mijn vriend gestolen in ons vakantieappartement. Zodra we de diefstal vaststelden, hebben we Cardstop verwittigd. Achteraf bleek dat er in de tussentijd zowel van mijn kaart als van de zijne 500 euro afgehaald was. Mijn bank weigert het gestolen bedrag te vergoeden, ze beschuldigt me zelfs van zware nalatigheid. De bank van mijn vriend heeft het bedrag wel vergoed. Twee maten, twee gewichten?

Dockx;Van de Wal;Dotremont;Bouckaert;Wouters;Verbraecken;Diliën;Vingerhoets

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content