© G.F.

Premium keuze!

De Opel Insignia tweede generatie rekent op zijn Duitse roots om onbevreesd de strijd aan te gaan met zijn landgenoten. De Grand Sport, zo heet de nieuwkomer, mikt met zijn dynamisme en royale uitrusting duidelijk op het premium universum.

De nieuwe generatie ruilt het weinig populaire silhouet met vier deuren in voor een vijfdeurs sedan – de Grand Sport – en een break: de Sports Tourer. De afmetingen zijn dynamischer dan die van de vorige generatie: de wielbasis is 10 cm breder en het dak iets lager (net geen drie cm). Dat nieuwe profiel garandeert een uitstekende aerodynamische weerstandscoëfficiënt (Cx 0,26), geeft de Insignia een sportieve look en zorgt voor veel ruimte binnenin.

Ergonomisch

Achterin is er plaats in overvloed – zelfs wie groot is zit vorstelijk. Geen wonder want de Insignia komt met 4,90 m dicht in de buurt van de Mercedes E-klasse. De koffer had, gezien de buitenafmetingen, wat ruimer mogen zijn dan 490 l voor de sedan en 560 l voor de break.

Het goede nieuws is dat de Insignia Grand Sport door zijn nieuw en lichter platform wel groter maar niet logger is dan zijn voorganger. Volgens Opel is hij zelfs tot 175 kg lichter dan de eerste generatie. En jawel, al vanaf de eerste kilometers bekoort de Insignia Grand Sport met een voortreffelijk compromis tussen comfort en dynamisme. De schokdemping is zo goed dat ? 950 extra neertellen voor een FlexRide aanpasbare ophanging weggegooid geld lijkt. Ander sterk punt is de perfecte rijhouding: de uitstekende stoelen werden door een onafhankelijk Duits organisme als ergonomisch gecertificeerd. En dan is er nog de rijkelijke uitrusting, met onder meer een zeer overtuigende led-matrixverlichting, een automatische remfunctie bij gevaar op een aanrijding, automatische trajectcorrectie, head-up display enz.

Het mag geen verrassing heten dat de Insignia Grand Sport uitsluitend moderne turbomotoren onder de motorkap heeft. Bij de benzinemotoren start het aanbod bij een nieuwe 1.5 l turbo met directe injectie, in de versies 140 pk of 165 pk. De Insignia Grand Sport bestaat ook als echte krachtpatser: een 2.0 l turbo van 260 pk, gekoppeld aan vierwielaandrijving en een automaat met acht verhoudingen.

En de diesels?

Daar heb je de keuze tussen een 1.6 CDTI van 110 of 136 pk, als instapmodel, en een meer gespierde 2.0 CDTI van 170 pk die binnenkort ook met 4×4 wordt aangeboden. De enige diesel met automaat (zesbak) is de 1.6 CDTI van 136 pk. Die laatste hebben wij getest. Kracht en uithoudingsvermogen zijn van de partij en de 1.600 heeft geen gebrek aan charme, zeker niet met een automaat. Minpuntje: op kruissnelheid is de motor discreet, maar bij het optrekken laat hij flink van zich horen. Deze elegante Opel is op alle vlakken een hele vooruitgang tegenover de eerste Insignia: comfort, rijplezier en technologische uitrusting. Dat verzekert hem van een plaatsje op een erg competitieve markt waar een felle strijd wordt geleverd!

ARNAUD DELLICOUR

Partner Content